22 mai: Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”
Prometeu
Distributia: Aszalos Geza, Baczo Tunde, Farago Zeno, Kiss Attila, Magyari Etelka, Tokai Andrea, Molnos Andras Csaba, Szilagyi Agota, Pall Aniko Katalin
regizor-coregraf: Katona Gabor
dramaturgia: Gyulay Eszter
compozitor: Cari Tibor
decor: Albert Alpar
costume: Kiss Julcsi
regizor tehnic: Kertesz Eva
sufleur: Czumbil Marika
lumini: Ilyes Anna, Balint Andor, Szilak Karoly
sonorizare: Bikfalvi Jozsef, Erdodi Endre
Durata spectacolului: 1h 10′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Patru legende vorbesc despre Prometeu:
Conform primeia, a fost inlantuit pe Caucaz pentru ca le-a revelat oamenilor secretele zeilor, iar zeii au trimis vulturi care ii sfisiau ficatul ce crestea necontenit la loc.
Dupa a doua legenda, Prometeu s-a lipit tot mai adinc de stinca din pricina durerii provocate de ciocurile ce ciuguleau din trupul lui, pina ce a devenit una cu ea.
Conform celei de-a treia, peste milenii tradarea lui a fost uitata, zeii au uitat, apoi vulturii si chiar si el…
Dupa cea de-a patra, lumea a obosit de cel ramas fara cauza. Zeii obosisera, vulturii obosisera, pina si rana se inchisese obosita. Nu ramasese decit stinca inexplicabila. Legenda, insa incearca sa explice inexplicabilul. De vreme ce pleaca de la un adevar, trebuie sa sfirseasca din nou in inexplicabil.
Franz Kafka – Prometeu
23 mai: Teatrul German de Stat Timisoara
Cintareata cheala
de Eugene Ionesco
Traducerea: Serge Stauffer
Distributia:
DOMNUL SMITH — Radu Miodrag Vulpe
DOAMNA SMITH — Ioana Iacob
DOMNUL MARTIN — Rares Hontzu
DOAMNA MARTIN — Isolde Cobet
MARY — Olga Torok
CAPITANUL DE POMPIERI — Boris Gaza
regia: Alexandru Dabija
decorul si costumele: George Petre
asistent scenografie: Fehervari Zsolt
regia tehnica: Liviu Oltean
Durata spectacolului: 1h 10′
Spectacol in limba germana, cu traducere in limbile maghiara si romana
Domnul si doamna Smith schimba vorbe despre lucruri fara relevanta, fara sa reuseasca, de fapt sa comunice. Sosesc sotii Martin, care constata, in cursul unei discutii la fel de absurde, ca sunt casatoriti unul cu celalalt. Treptat, dialogul este inlocuit de propozitii fara sens, de cuvinte si, in fine de sunete. Aceasta piesa a lui Ionesco, ce aduce in prim-plan absurditatea existentei noastre cotidiene, este cea mai jucata piesa din teatrul universal contemporan.
23 mai: Teatrul „Kosztolanyi Dezso”
Brecht —The Hardcore Machine
bazat pe Elegiile Buckowiene ale lui Bertolt Brecht
de Urban Andras Tarsulata
Distributia: Meszaros Arpad, Mikes Imre Elek, Erdely Andrea, Beres Marta
regia: Urban Andras
miscare: Varga Heni
muzica: Mezei Szilard
costume: Varga Tunde
dramaturgia: Urban Andras
referent tehnic: Uri Attila
Durata spectacolului: 1h
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Spectacolul nu este o piesa. Teatrul postdramatic este consecinta dramei literare. Spectacolul Brecht —The Hardcore Machine vorbeste despre o fata, care, inainte de a-si da unghiile cu lac, ridica o manusa ce apartine unui muncitor, si in acel moment paseste in lumea fascinanta a ideologiei si a carnalitatii. In timpul perioadei de repetitie actorul exista doar ca si corp. Corpul se misca. Miscarea este actiune. Actiunea fizica evoca cuprinsuri dramatice si istorice. Aici intra in scena actorul dramatic, care executa, joaca.
Munca. Foamete. Sex. Putere. Distractie.
23 mai: Teatrul Popular din Subotica, Trupa Sirbeasca
Operele complete ale lui Wllm Shkspr (prescurtate)
dupa J. Borgeson, A. Long, D. Singer
Distributia:
DZES —Milos Stankovic
ADAM —Igor Pavlovic
DANIJEL —Vladimir Grbic
regia: Kokan Mladenovic
decor: Istvan Hupko
costume: Marina Sremac
Durata spectacolului: 2h
Spectacol in limba sirba, cu traducere in limbile maghiara si romana
Operele complete ale lui Wllm Shkspr este un spectacol care ingemaneaza intr-o comedie spumoasa toate dramele istorice, tragediile si comediile renumitului autor. Dupa prima punere in scena, la Londra, in anul 1987, acest text a devenit un „succes mondial”.
24 mai: Teatrul „Jokai” din Judetul Bekes
Macris, cartofi prajiti
de Egressy Zoltan
Distributia:
ARBITRU (LACIKAM ) — Gulyas Attila
TUSIER I. (SAPUN) — Bartus Gyula
TUSIER II. (ARTIST) — Csomos Lajos
regia: Koleszar Bazil Peter
decor: Fekete Peter
costume: Junion
Durata spectacolului: 1h 20′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Soti, cumetrii, tovarasi de pahar, fani ai fotbalului, barbati maturi!
Promiteti de ani intregi sotiei, prietenei, iubitei ca o veti insoti la teatru? A sosit timpul! Dar daca tot sinteti obligati sa va deplasati, de ce sa nu va si simtiti bine?
Piesa Macris, cartofi prajiti de Egressy Zoltan promite distractie garantata tuturor fanilor de fotbal. Inchisi in cabina, un arbitru si doi tusieri se iau la harta, in timp ce afara ii asteapta oceanul de suporteri. Daca sinteti curiosi ce se intimpla in cabina inainte, in timpul si dupa meci, vizionati excelenta piesa a lui Egressy Zoltan, in montarea Teatrului „Jokai” din Judetul Bekes.
Macris, cartofi prajiti — pentru ca mingea e rotunda, dar parca lumea nu e intotdeauna asa!
24 mai: Teatrul Popular din Subotica, Trupa Maghiara
Gloomy Sunday
de Muller Peter & Seress Rezso
Distributia:
SERESS —Palfi Ervin
HELEN —G. Erdelyi Hermina
CHELNER — Szoke Attila
regia: Kovacs Frigyes
corepetitor si colaborator muzical: ifj. Kucsera Geza jr.
acompaniament la vioara: Lajko Felix
acompaniament la viola: Brasnyo Antal
decor: Szilagyi Nandor
costume: Kreszanko Viktoria
dramaturgia: Brestyanszki B. R., Vinko Jozsef
coregraf: Rogacs Laszlo
asistent regie: Kocsis Valeria
libretistul cintecului „Csak atutazo vagyok…”: Horvath Jeno
sufleur-regizor tehnic: Vrestyak Erzsebet
lumini: Flajsman Robert
sunet: Piukovity Norbert
Durata spectacolului: 2h 15′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Piesa este oglinda perfecta a melancoliei omului din Vojvodina. Melodiile micutului Seress, „muzicantul ce fluiera”, au fost cintate in toata lumea. Melodia Gloomy Sunday, „imnul sinucigasilor”, a fost tradusa in mai mult de patruzeci de limbi. S-au nascut nenumarate legende in legatura cu viata si moartea lui Seress; se spune despre el cum ca ar fi cea mai trista vedeta a tuturor timpurilor, desi n-a fost deloc un om duios, dimpotriva, si-a bufonat intreaga sa existenta mizerabila in spatele pianinului din restaurantul Kispipa.
In piesa muzicala de camera a lui Muller Peter intesata cu slagarele lui Seress Rezso, acesta priveste inapoi, dupa moarte, asupra vietii sale, pe care o povesteste publicului impreuna cu sotia sa, Helen si Jani, chelnerul loial al birtului.
25 mai: Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
Decalog
Distributia: Ovidiu Ghinita, Adriana Ghinita, Liliana Balica, Zoltan Lovas, Angela Petrean, Oltea Blaga, Bogdan Costea, Andrei Elek, Levente Kocsardi, Etelka Magyari, Marian Parfeni, Alina Danciu, Cecilia Donat, Tudor Lucanu, Mariana Tofan Arcereanu, Ionel Bulbuc
regia: Laurian Oniga
decor: Laurian Popa
costume: Oana Varan
Durata spectacolului: 1h 15′
Decalog, un spectacol de teatru, step si pantomima, poarta semnatura regizorului Laurian Oniga, cel care a conceput si scenariul. Care este legatura intre campania electorala si spectacolul de teatru? Spectacolul de teatru non-verbal atinge citeva dintre marile probleme si intrebari ale acestor vremuri: ce sintem dispusi sa incalcam de dragul puterii, la ce compromisuri sintem in stare sa ajungem doar pentru a accede la putere, pe cine ignoram (voit sau nu) in aceasta lupta acerba, unde ramin perceptele morale care ar trebui sa ne conduca in viata?
Ineditul acestui spectacol consta si in faptul ca nu isi propune sa raspunda la aceste intrebari — si la multe altele desprinse din contextul luptei pentru putere — ci doar sa le afiseze. Iar limbajul folosit in Decalog este unul capabil sa treaca orice bariera lingvistica, utilizind mijloace de expresie universal valabile.
25 mai: Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”
Cotton Wool
de Ali Taylor
Traducerea: Upor Laszlo
Distributia:
CALLUM — Farago Zeno
GUSSIE — Pall Gecse Akos
HARRIET — Szucs Noemi
regia: Barabas Olga
asistent regie: Soregi Melinda
consultant miscare scenica: Blasko Borbala
compozitor: Apostolache Zeno
scenografia: Barabas Olga
regizor tehnic: Kertesz Eva
sufleur: Czumbil Marika
lumini: Ilyes Anna, Balint Andor, Szilak Karoly
sonorizare: Bikfalvi Jozsef, Erdodi Endre
Durata spectacolului: 1h 26′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Aflati in pragul vietii de adult, doi adolescenti din Scotia cea rece incearca sa alunge, cu puterea glumelor, durerea stirnita de moartea mamei lor. De acum, trebuie sa se descurce singuri. Ce vor alege oare? Vor ramine impreuna? Sau o va apuca fiecare pe calea sa? La citeva zile dupa inmormintare, lumea lor se intoarce cu susul in jos, dar pentru prima oara in viata intilnesc si iubirea.
26 mai: Teatrul din Novi Sad
Primavara
de Domonkos Istvan
Distributia:Crnkovity Gabriella, Elor Emina, Kokrehel Julia, Raffai Agnes, Buza Akos, Gombos Daniel, Meszaros Gabor, Soltis Lehel
regia: Taborosi Margareta
compozitor: Szoke Szabolcs
dansuri populare: Kiss Zselyko
proiectie video: Varga Tamas
lumini: Szollosi Laszlo es Majoros Robert
Durata spectacolului: 2h
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Un spectacol pentru cei care se girbovesc de la atita munca, cei care uneori nu stiu ce ar trebui sa spuna, cei care ameninta stelele: „dac-ati fi mai aproape…!”; cei care ar dormi pe strada cu cea mai mare placere, deoarece sint constienti de faptul ca moartea ne ajunge intotdeauna atunci, cind sintem singuri, cei care nu stiu, unde s-au pierdut pe ei insisi, cei care simt ca uneori ar mai fi putin si ar innebuni, cei care nu suporta adevarul, care e atit de adevarat, incit e respingator; cei care simt ca vorbele nu exprima ceea ce ar dori sa spuna; cei care ar fugi, dar n-au unde…
Un spectacol alb-negru despre Voivodina, care te pune pe ginduri, rizind.
27 mai: Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”
Hansel si Gretel
Distributia:
HANSEL — Vass Richard
GRETEL — Tanko Erika
MAMA, ZINA, CIUPERCA — Pall Aniko Katalin
TATA, PITICUL ZORILA, PISICA, CIUPERCA — Nagy Sandor
VRAJITOAREA — Tar Monika
PITICUL NOPTII, PISICA, CIUPERCA — Bonczidai Dezso
regia: Carmen Marginean
decor, costume si marionete: Nelu Pitic
muzica: Cari Tibor
sonorizare: Erdodi Endre, Bikfalvi Jozsef
lumini: Illyes Anna, Balint Andor, Szilak Karoly
regizor tehnic: Szilagyi Olga
Durata spectacolului: 50′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Clasica poveste — cu marionete — a doi copii extrem de infometati, o casuta magica de turta dulce si o vrajitoare foarte rea.
27 mai: Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”
Amor omnia
Distributia: Kiss Attila, Kocsardi Levente, Laszlo Pecka Peter, Lorincz Rita, Magyari Etelka, Molnar Robert, Molnos Andras Csaba, Nagy Sandor, Pall Aniko Katalin, Szilagyi Agota, Tanko Erika, Tar Monika, Vass Richard
regia: Peter Pashov – Zheni Pashova (BG)
scenariul: Peter Pashov – Zheni Pashova (BG)
compozitor: Cari Tibor
costume: Albert Alpar
regizor tehnic: Deak Iren
lumini: Ilyes Anna, Szilak Karoly, Balint Andor
sonorizare: Bikfalvi Jozsef, Erdodi Endre
Durata spectacolului: 1h 30′
Spectacolul este viziunea fermecatoare a perechii regizorale de origine bulgara Peter Pashov si Zheni Pashova, in care tema perpetua a iubirii apare in diferite ipostaze, alcatuind un spectacol nonverbal, bogat in jocuri de umbre si miscare, structurat asemenea unui studiu muzical. Productia care, potrivit regizorilor, sta sub semnul unui „teatru vizual, sarac”, a luat fiinta in urma repetitiilor bazate pe improvizatii, avind ca protagonisti pe actorii tineri ai teatrului. Amor omnia este rezultatul unei veritabile munci in echipa, fiind combinatia armonioasa a diferitelor mijloace si limbaje stilistice, imbinate cu acea bogatie sentimentala si senzuala, care defineste iubirea si relatiile diferite intre femei si barbati.
27 mai: Teatrul „Atelier 313”
Sfirsit de noiembrie
Pe baza lucrarilor lui Tove Jansson
Un spectacol de: Rumen Gavanozov si Stanislava Krasteva
Cu: Rumen Gavanozov
Scenografia: Stanislava Krasteva
Durata spectacolului: 1h
Spectacol in limba engleza, cu traducere in limbile maghiara si romana
Mai sus, mai sus si departe…
Sfirsit de noiembrie e o poveste despre drum. Toata lumea care se naste paseste pe un drum. Majoritatea timpului calatorim inconstient, dar, oricum, drumul merge mai departe. Insa in acele clipe rare, cind simtim ratiunea, intelegem faptul ca esenta nu consta in a ajunge la capatul drumului, ci in modul in care ajungem acolo. Tot ceea ce i se intimpla eroului nostru este inevitabil, ireversibil si urgent. Foarte des traim cu o idee legata de viitorul nostru, sau cu amintirile din trecut, si ne „aminam” prezentul… Pentru Batrinel (cum isi zice el insusi) acest lucru este imposibil. El nu are trecut (cu toate ca are o suta de ani) pentru ca a uitat aproape totul. Trebuie sa gaseasca din nou rostul obiectelor din jur. Nu totul e demn de amintit, dar unele lucruri ii sunt importante —”Acesta este un artar. Nu-l voi uita.”
Aceasta uitare iremediabila este, de fapt, un bun ramas bun de la tot. Uitindu-ti trecutul ai posibilitatea sa visezi in libertate si sa realizezi ca prezentul este cel mai important. Un nou nume, prieteni noi, o noua dorinta de a calatori… „Dupa o suta de ani imi voi deschide umbrela si voi inchide usa dupa mine.” Si incotro se indreapta? Drumul stie mai bine. Acum e calm asemenea unui copac ratacitor, ale carui frunze nu flutura. Si dispare incet in aceasta padure cu atitia kilometri de liniste in fata lui.
Si cercul se inchide.. —”…pentru ca timpul zboara si se stinge in noapte.” (John Lennon)
28 mai: Teatrul din Novi Sad
Mizantropul
de J. B. Moliere
Distributia:
ALCESTE I — Balazs Aron
ALCESTE II — Varga Tamas
PHILINTE — Korosi Istvan
ORONTE — Laszlo Sandor
CELIMENE — Elor Emina
ELIANTE — Ferenc Agota
ARSINOE —Jankovics Andrea
ACASTE — Magyar Attila
CLITANDRE — Sirmer Zoltan
UN JANDARM — Huszta Daniel
DU BOIS — Pongo Gabor
UNCENICUL CELIMENEI — Molnar Robert m.v.
SERVITOARE: Farago Edit, Jaskov Melinda, Taborosi Margareta
ORCHESTRA: Kokrehel Julia, Crnkovity Gabriella, Raffai Agnes, Buza Akos, Soltis Lehel
regia: Anca Bradu,
scenografia: Florica Malureanu
compozitor: Zoran Simjanovic
asistent regie: Goli Kornelia
machia: Szabo Margit
lumini: Szollosi Laszlo & Majoros Robert
sonorizare: Biro Tibor
regizor tehnic: Lovas Csilla
sufleur: Rakic Anna
Durata spectacolului: 2h
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
Cine e Mizantropul in ziua de azi? Cine e acest erou defaimat al lui Moliere, care, obsedat de idealuri, respinge iubirea, prietenia si viata sociala. Poate ca in zilele noastre este mai indicat sa ne intrebam: cine a ramas filantrop? Nu exista un raspuns clar, pentru ca in opera sa, numita comedie, marele Moliere abordeaza tema vesnic actuala cu un simt filozofic profund. Extremele divid oamenii, dar ceea ce se afla aproape de adevar — adica realul — se situeaza intre cele doua extreme.
29 mai: Teatrul „Jaszai Mari”
Ungurul pe Luna
de Tasnadi Istvan
Distributie:
CSASZAR SANDOR, voluntar — Mucsi Zoltan
CSASZARNE ROTTEN EDIT, sotia lui — Csakanyi Eszter
PRIBLIK OLIVER, animator — Scherer Peter
LUNAR XT 3000, druid de protocol — Katona Laszlo
regia: Arkosi Arpad
muzica: Arkosi Szabolcs
costume: Nagy Fruzsina
dramaturgia: Gyulay Eszter
decor: Nagy Fruzsina si Juhasz Andras
Multumiri lui: Monori Andras
Durata spectacolului: 1h 30′
Spectacol in limba maghiara, cu traducere in limba romana
„Sa disparem cit mai repede de pe acest Pamint sortit pieririi, si sa colonizam Universul!” — Stephen Hawking
ONU a parcelat Luna, iar terenurile au fost impartite proportional intre tarile Pamintului, in functie de suprafata lor originala. Repartizarea Lunii s-a decis de fata cu un notar public: vecinii directi ai Ungariei sint Yemen, Sudan, Timorul de Est, Tonga, Micronezia, Slovacia si Romania. Guvernul incepe formarea Columbilor Spatiali. Scopul: cucerirea unei Noi Lumi, infiintarea Parcului maghiar de lunieni. Se cauta colonisti lunatici!
„FIINTE OMENESTI SENSIBILE, TATI SI MAME, COLUMBI AI SPATIULUI, CARE PARASINDU-SI PLANETA MAMA S-AU ANGAJAT SA GASEASCA IN COSMOSUL INFINIT O NOUA SI FERICITA PATRIE PENTRU POPORUL MAGHIAR!
FII SI TU UNUL DINTRE EI! ZOLTAN, PETER, LASZLO SI ESZTER — SI POATE CHIAR TU! TE ASTEAPTA INTRE EI: COLONISTII RAIULUI!”