SUA: Visul imposibil al unui robotel
Orchestra simfonica din Detroit a avut parte de cel mai neobisnuit dirijor: robotul ASIMO (Advanced Step in Innovative Mobility), realizat de cei de la Honda.
Pe 13 mai, publicul a aplaudat incintat prestatia robotelului alb, care a condus cu succes o versiune a piesei „The Impossible Dream”, compusa de Mitch Leigh pentru musicalul din 1965, „Omul din La Mancha”. Ideea le-a apartinut celor de la Detroit Symphony Orchestra, care au dorit sa multumeasca astfel pentru donatia in valoare de 1 milion de dolari, facuta de Honda pentru un proiect menit sa sensibilizeze copiii din cartierele sarace cu privire la muzica.
„E fascinant, tehnologia e uimitoare”, a declarat trombonistul Randall Hawes, de 22 de ani membru al orchestrei, care nu crede insa ca robotelul poate inlocui deocamdata un dirijor. „Noi reactionam in functie de el, dar el nu poate reactiona in functie de noi. E singurul lucru care lipseste. Stiam cind trebuie sa se opreasca, si atunci ne opream odata cu el.”
Jucarie de 166.000 de dolari pe an
Cum a reusit Asimo o astfel de performanta? Honda l-a filmat pe dirijorul Charles Burke conducind orchestra si apoi a programat robotul sa ii imite miscarile. Din nefericire pentru viitorul muzical al lui Asimo, dirijatul nu presupune doar miscarea mecanica a bratelor, ci „slefuirea” muzicii, comunicare. Or, Asimo nu stie inca sa gindeasca sau sa reactioneze, ci face numai ceea ce a fost programat sa faca.
Rezultatul a doua decenii de studii asidue si produsul unei investitii de zeci de milioane de dolari, robotelul a cucerit deja lumea intreaga, oamenii urmarindu-l fascinati cum alearga, urca scarile, apuca obiecte, vorbeste si recunoaste chipuri si voci. De asemenea, el este si mascota folosita de Honda pentru a-i atrage pe copii catre stiinta.
Chiar daca cei de la Honda si-ar fi dorit ca reprezentatia de pe 13 mai sa insemne o premiera in istoria muzicii, Sony au fost cei care au pus pentru intiia oara un robotel sa dirijeze o orchestra. In aprilie 2004, Filarmonica din Tokyo a interpretat sub bagheta sa un fragment din „Simfonia a V-a” de Beethoven.
Honda are „in dotare” aproximativ 25 de robotei Asimo, care pot fi, la o adica, inchiriati pentru 166.000 de dolari pe an. Concurenta este din ce in ce mai puternica, iar Toyota a anuntat ca lucreaza la niste roboti care vor sti sa cinte la trompeta si la vioara. Viitorul suna bine.
UK: Premiul Turner intoarce arta cu susu-n jos
Un manechin asezat pe o toaleta concureaza cu o pisica din desene animate la premiul Turner, una dintre cele mai rivnite si controversate distinctii din arta contemporana, care stirneste anual dezbateri aprinse cu privire la ceea ce inseamna arta.
Desi expozitia atrage anual 70.000 de vizitatori, au aparut deja, dupa anuntarea nominalizarilor pentru 2008, critici acide pe internet. Premiul Turner, acordat pentru prima data in 1984, poate fi atribuit oricarui artist cu virsta sub 50 de ani care locuieste in Marea Britanie. Lucrarile artistilor nominalizati vor fi prezentate incepind cu 30 septembrie la muzeul Tate Britain din Londra, iar cistigatorul premiului, in valoare de 25.000 de lire sterline (49.000 de dolari), va fi anuntat pe 1 decembrie, in cadrul unuk show televizat.
Membrii juriului de anul acesta sint David Adjaye (director, Adjaye Associates), Daniel Birnbaum (director, Staatliche Hochschule fur Bildende Kunste), Suzanne Cotter (senior curator, Modern Art Oxford), Jennifer Higgie (editor, revista Frieze) si Stephen Deuchar (director, Tate Britain).
Numerosi critici s-au raliat impotriva premiului Turner, calificat drept un travesti al artei moderne, in timp ce tabloidele, de obicei, ironizeaza nominalizatii. „Arta este facuta pentru oameni”, sustine Stephen Deuchar. „Premiul Turner se caracterizeaza prin faptul ca stirneste dezbateri informale despre arta. Oamenilor nu le este frica sa se certe in legatura meritul sau lipsa de merit a acestuia”, a mai spus el. Nici un pictor nu a fost inclus pe lista scurta din 2008, dominata de regizori si artisti video.
Cei patru nominalizati
Runa Islam a fost nominalizata pentru „Centre of Gravity”, expozitie gazduita de Bergen Kunsthall (Oslo) si pentru participarea la Bienala de Arta de la Venetia de anul trecut. Artista creeaza proiecte video atent coregrafiate, dezvoltind cu fiecare montaj un limbaj vizual unic. Lucrarile ei, spun curatorii, sint deopotriva analitice si pline de incarcatura emotionala.
Mark Leckey a fost nominalizat pentru expozitiile „Industrial Light & Magic” (Le Consortium, Dijon) si „Resident” (Kolnischer Kunstverein, Koln). Lucrarile sale imbina sculptura, arta cinematografica, sunetul si performance-ul intr-un mod extrem de inspirat si original. Astfel, Leckey continua sa gaseasca noi genuri prin care sa-si comunice fascinatia fata de cultura contemporana.
Goshka Macuga a fost nominalizata pentru Objects in Relation, o expozitie care mai poate fi inca vizitata la Tate Britain, si pentru contributia ei la cea de-a cincea Bienala de Arta Contemporana de la Berlin. Juriul ii apreciaza instalatiile atent structurate, in care imbina mai multe medii, intr-un soi de arheologie culturala.
Cathy Wilkes a fost nominalizata pentru expozitia de la Milton Keynes Gallery, in care artista si-a exprimat viziunea asupra sculpturii figurative. Aranjind cu rigurozitate obiecte banale, Wilkes si-a dezvoltat un cocabular coerent prin care sa poata „povesti” despre feminitate si sexualitate.
Franta: Manga s-a nascut in secolul al XVIII-lea
O expozitie dedicata lui Katsushika Hokusai (1760-1849), primul desenator care si-a adunat desenele si schitele laolalta, publicind (intre 1814 si 1878), o enciclopedie de 15 volume, va fi deschisa la Paris intre 21 mai si 4 august.
Gazduita de Muzeul National de Arta Asiatica Guimet, expozitia reuneste 130 de desene, stampe si picturi ale celebrului japonez, autor al faimosului „Val” (vezi foto) si considerat parintele manga. Lucrarile au fost donate muzeului de-a lungul timpului si provin, majoritatea, din colectii particulare.
Hokusai „a fost unul dintre primii artisti japonezi care au atras atentia criticilor de arta si colectionarilor” europeni inca din 1860, bucurindu-se de succes mai ales in Franta, in Anglia si in Olanda, sustine Helene Bayou, curatorul expozitiei.
Admirat de Degas, Van Gogh sau Monet, colectionat de Edmond de Goncourt (autorul primei monografii inchinate artistului), Hokusai a fost mult mai cunoscut in Europa decit in Japonia natala, unde a murit in mizerie, la 89 de ani.
Expozitia de la Guimet include si citeva lucrari inedite – reprezentind un tigru si, respectiv, un dragon –, pe linga binecunoscutele „treizeci si sase de vederi asupra muntelui Fiji”.
Hokusai este considerat precursorul benzilor desenate manga, in principal datorita celor 15 volume de schite pe care le-a editat incercind sa structureze un fel de manuale de desen. Curatorii parizieni afirma ca arta lui Hokusai este extrem de rafinata, atragind si astazi publicul prin efervescenta si forta ei.