Discutind nominalizarile la Artes Mundi, criticul de arta Adrian Searle insista, in editia de ieri a cotidianului britanic, asupra artistului roman Mircea Cantor (care are azi vernisaj la Modern Art Oxord), ilustrind, de altfel, articolul cu o imagine din video-ul “Deeparture”, pe care il eticheteaza drept “cool, inghetat & elegant” “ca o reclama la aer conditionat”). Jurnalistul britanic alege, insa, sa insiste mai putin asupra analizarii adecvate a lucrarii, cit asupra descrierii acesteia si a analizarii adecvarii ei fata de un asa premiu si criteriu.
“Aproape nimic nu se intimpla in filmul lui Mircea Cantor,” scrie Searle, “un lup somnoros si o caprioara cum altfel decit anxioasa (pe care la fel de bine putea scre PRINZ), se urmaresc intru-un spatiu alb, aseptic de galerie. (..) Doar ca lupului nu pare sa-i fie foame”. “Nimic nou si in gestul de a aduce un element de salbaticie intr-o galerie”, insista Searle pentru ca apoi sa se intrebe retoric “cu ce ne ajuta asta sa intelegem mai bine umanitatea?!”.
Critica lui Searle nu se opreste la artistul roman. Cel mai prestigios premiu international de arta din Marea Britanie “pare sa-si fi pierdut focusul, printre atitea dezastre ecologice, marchizi (De Sade) asexuati si egouri artistice gonflate”, crede Adrian Searle. Ceea ce functioneaza inca negresit e aspectul (si criteriul) “international” al intregii povesti, concluzioneaza acesta sarcastic.
Pentru a citi articolul intergral, accesati: http://arts.guardian.co.uk/art/visualart/story/0,,2269831,00.html
Pentru imagini din lucrarile video nominalizate, accesati: http://www.guardian.co.uk/arts/gallery/2008/apr/01/artesmundi?picture=333344292
Adriana Gheorghe