Rezultatele obtinute in urma studiului arata ca cea mai frecventa modalitate folosita de muzee pentru aflarea opiniei publicului este prin intermediul cartii vizitatorilor – peste 80% dintre respondenti, iar o treime dintre institutiile incluse in sondaj nu au realizat niciodata vreun studiu cu privire la impactul expozitiilor pe care le organizeaza.
Astfel, conform proiectului „Muzeu Focus”:
• 50% dintre muzee sustin ca poarta periodic discutii cu vizitatorii;
• 25% folosesc chestionare pentru a afla impresiile publicului;
• 60% nu au realizat nici un studiu pentru a afla opiniile si caracteristicile celor care nu viziteaza muzee;
• 40% nu au realizat nici un studiu referitor la impactul programelor educationale pe care le desfasoara;
• 27% nu au realizat nici un studiu pentru identificarea publicului-tinta;
• 53% au realizat intre unul si cinci studii pentru identificarea publicului-tinta in ultimii 5 ani;
• 73% dintre studiile pentru identificarea publicului-tinta au fost conduse de angajati ai muzeului.
Si asta in conditiile in care peste 90% dintre participantii la proiectul „Muzeu Focus” sustin ca studiile despre vizitatori sint „vitale” pentru institutie. Motivul cel mai des invocat a fost lipsa fondurilor pentru astfel de cercetari, un motiv in plus pentru directorii de muzee, se pare, sa considere acestea trebuie facute de personalul institutiei.
Din cele peste 150 de muzee incluse in studiu, doar 62 au completat chestionarul. 35% dintre respondenti reprezinta muzee de istorie, 16% – muzee de stiinte naturale, 14% – muzee de etnografie, iar 10% – muzee de arta.