Jurnalisti, citici si numeroase personalitati din mediul artistic au participat joi in subsolul Librariei Carturesti la conferinta de presa sustinuta de presedintele Institutului Cultural Roman (ICR) alaturi de directoarea ICRNY, Corina Suteu, artistul Dan Perjovschi, manager-ul galeriei H’art din Bucuresti, Dan Popescu, antropologul Andra Matzal, care s-a ocupat de prezentarea expozitiei, si criticul Cezar Paul Badescu. Printre cei care au asistat la coferinta, s-au numarat Pavel Susara, vicepresedintele Uniunii Artistilor Plastici Petru Lucaci, criticii Carmen Musat, Alex Leo Serban si Liviu Papadima, sau regizorul Cristian Mungiu.
„Scandalul a devenit politic fiindca este implicat si Parlamentul, dar s-a intimplat asa pentru ca o judecata de gust a fost trasformata intr-una politica si ideologica”, a mentionat presedintele ICR, in cadrul conferintei de presa, organizate la Libraria Carturesti din Capitala, ca reactie la scandalul stirnit in jurul expozitiei inaugurate pe 18 iunie la Galeria Romaneasca de la New York.
„Totul a pornit probabil de la o judecata estetica contrariata a celor care au pornit scandalul. Nu poti sa spui «expozitia asta e nasoala pentru ca nu-mi place mie» si atunci spui ca e nazista, antisemitista, sexista ori rasista”, a punctat presedintele ICR, apreciind ca afirmatia senatorului Adrian Paunescu, conform careia „ICR trebuie sa fie supus oprobriului public” este nefondata.
„ICR este o institutie care isi propune sa exporte cultura romana”, a precizat Patapievici, explicind ca prin aceasta nu intelege neaparat cultura romana recunoscuta de stat drept cultura de patrimoniu. „Inainte, institutele culturale exportau patrimoniu intr-o maniera propagandistica. (…) Printr-o deplina neutralitate valorica, ceea ce inseamna ca nu imbratiseaza anumite culturi estetice in defavoarea altora, ICR pune in legatura fara sa oficializeze intr-un fel aceste forme artistice. Asta facem noi si am stirnit indignarea celor care nu vad decit patrimoniul cultural romanesc. Ei daca nu vad Blaga cred ca e un atac la cultura romana. Daca nu vad manastirile din Moldova, e un atac la cultura romana”, a mai spus presedintele ICR, referitor la acuzatia conform careia expozitia de la New York nu ar reprezenta cultura romana.
Dan Perjovschi a povestit in acest sens un episod de la o expozitie din strainatate, cind o vizitatoare romanca a venit si l-a intrebat ce este cu „mizgaliturile” de pe peretie, in alb-negru, cind arta romaneasca este colorata.
Poneiul roz, o „ironie evidenta”
La rindul sau, Cezar Paul Badescu a atras atentia asupra faptului ca institutele culturale din strainatate trebuie sa le prezinte cultura romaneasca strainilor, „nu romanilor nostalgici, stabiliti in afara, care pling dupa sarmaua de acasa”.
„Uitati-va in strada – la ce tricou poarta copilul dumneavoastra, pe ce skateboard se da – si spuneti ca nu este reprezentativ (pentru cultura romana n.r). Institutul Francez de la Bucuresti a facut un workshop despre rap. Nu este reprezentativ?”, a intarit Patapievici.
Presedintele ICR a vobit apoi despre acuzatiile de propaganda nazista, antisemitism si pornografie aduse expozitiei. Amuzat, a prezentat poneiul roz, cu svastica pe crupa, proiectat pe fundal, precizind ca expunerea svasticii este interzisa in SUA doar daca simbolul este folosit pentru a stigmatiza o sinagoga sau casa unui evreu. „Atunci, poneiul este o sinagoga sau casa unui evreu?”, a intrebat Patapievici spre amuzamentul celor prezenti. „Daca expuneai acest ponei in Germania nazista nu te lauda nimeni. Este o ironie evidenta”, a continuat Patapievici.
Directoarea ICR New York, Corina Suteu, a relatat apoi modul in care a fost prezentat cazul in publicatia diasporei romanesti, „New York Magazin”. Dupa ce John Gabrian Marinescu a scris articolul „Zvastica si sex in vitrina ICR-New York!”, un alt reprezentant al diasporei romanesti, Robert Horvath, a chemat politia, care nu a constat nimic ilegal, sau ofensator in expozitie. La o ora dupa vizita NYPD la Galeria Romana, „New York Magazin” relata pe site-ul sau ca politia s-a autosesizat si a demascat propaganda facuta de ICR, sub privirile ingrozite ale unor diplmati care treceau prin fata galeriei.
Corina Suteu a mai precizat ca pina in prezent nu a existat nici o dezmintire oficiala a celor relatate in articolul sus mentionat, care sint „inventate”, si ca nu a vazut reprezentanti ai „New York Magazin” la nici unul dintre cele trei vernisaje ale expozitiei la care au participat in jur de 250 de persoane.
Atac la Basescu
Expozitia artistilor romani, organizata de ICRNY, a fost sprijinita de cea mai puternica comunitate online din zona de street-art, Wooster Collective. Cei trei artisti au fost invitati apoi de scenografa Marina Draghici si de regizorul-coregraf Bill T. Jones (laureat al Tony Award si un nume de referinta pe Broadway) sa picteze sala teatrului 37 Arts din New York, unde va avea loc, la inceputul lunii august, premiera spectacolului dedicat legendei muzicii africane Fela Kuti.
„Galeria Romana de la New York urma sa prezinte pentru urmatorii trei ani arta contemporana, pentru ca am considerat ca trebuie modernizata imaginea artelor romanesti, care sa fie conectate la ce se petrece pe plan international”, a spus Corina Suteu. Directorul ICRNY a precizat ca a avut loc o „deturnare politica si ideologica a unui act artistic, despre a carei valoare putem intotdeauna dezbate”.
H.-R. Patapievici a vorbit apoi despre ancheta deschisa de Comisia pentru cultura a Senatului, condusa de Adrian Paunescu, care a declarat ca ICR trebuie suspus oprobiului public. „Sintem intr-o zona in care opinia publica ar trebui sa judece”, a spus Patapievici, adaugind ca o judecata de gust a devenit insa o judecata politica, stigmatizanta.
„Mi se pare periculoasa ideea ca politicienii sa spuna ce este arta. Ceausescu facea acelasi lucru. Comisia pentru cultura este condusa de Adrian Paunescu. In ce vremuri ne intoarcem?!”, a spus la rindul sau Cezar Paul Badescu. „Sint factiuni legionare de peste ocean care isi dau mina cu factiuni securiste de aici si il ataca pe Patapievici, care l-a sustinut public pe Basescu”, a mai spus Badescu.
Intrebat care crede ca va fi concluzia Comisiei, Patapievici a replicat ca el considera ca Parlamentul ar trebui sa o laude public pe Corina Suteu pentru activitatea ei.
De asemenea, Corina Suteu a precizat, ca raspuns la acuzatia ca ICR face propaganda pe bani publici, ca bugetul evenimentului a fost de 8.000 de euro. „M-ar fi costat mai mult sa platesc o pagina in «New York Times» (care a prezentat de asemenea favorabil actovitatea artistilor romani)”, a remarcat Patapievici.
Criticul de film Alex Leo Serban a spus si el, referindu-se la ancheta Comisiei ca „cei de la Parlament ar trebui sa faca o vizita la MNAC, ca e dupa colt, pentru a vedea ce inseamna arta contemporana. Iar Pavel Susara a dorit spre finalul conferintei sa il „deconspire” pe Patapievici, spunind ca presedintelui ICR nu ii place expozitia si nici formele de expresie ale street art-ului. „Am vrut sa construiesc o institutie care nu este institutia lui Patapievici”, a raspuns acesta confirmind.
Revista „New York Magazin”, cea care a stirnit acest scandal, publica in numarul din 4 august o scrisoare deschisa adresata presedintelui Traian Basescu, pe care o puteti gasi aici.
„Reportajul” realizat de cei de la „New York Magazin”: