Pe 25 si 26 februarie, de la ora 19.30, la Sala Teatru³ a Teatrului National Iasi, o mult asteptata premiera pe tara in regia lui Radu Afrim, Macelaria lui Iov de Fausto Paravidino.
scenografia: Irina Moscu
video mapping: Andrei Cozlac
lighting design: Cristian Simon
asistent regie: Irina Cretu
distributia: Emil Coseru, Tatiana Ionesi, Ionut Cornila, Ada Lupu, Andrei Varga, Horia Verives, Livia Iorga, Irena Boclinca, Brandusa Aciobanitei, Doru Maftei
La Teatrul National Iasi, Radu Afrim a montat Dawn Way de Oleg Bogaev (Teatru³), Visul unei nopti de vara de William Shakespeare (Teatru³) si Femeia marii dupa Henrik Ibsen (Sala Mare).
In 2008, la Teatrul National Timisoara, regizorul abordeaza pentru prima data un text semnat de tanarul dramaturg italian Fausto Paravidino, Boala familiei M. Revine la Paravidino si propune publicului iesean, in premiera pe tara, Macelaria lui Iov, un spectacol despre care marturiseste ca este construit in jurul unei frumoase povesti de dragoste. O piesa despre tradare, despre vulnerabilitatea relatiilor care par, in aparenta, imuabile. O privire lucida aruncata asupra capitalismului.
Pentru scenografa Irina Moscu, spectacolul este prilejul celei de a cincea intalniri cu Radu Afrim, dupa colaborarile pentru Detalii naive, total lipsite de profunzime din viata si moartea unor spectatori (Teatrul Maghiar de Stat din Timisoara), Suntrack (Teatrul Maria Filotti din Braila), Intre noi totul e bine (Teatrul National Bucuresti) si Pasarea retro se loveste de bloc si cade pe nisipul fierbinte (Teatrul National Targu-Mures).
„Macelaria lui Iov este un text care genereaza sugestii, pune intrebari si se refera la experiment in raport cu o dramaturgie scrisa intr-o modalitate noua pentru mine. Am studiat Cartea lui Iov fara sa stiu cu adevarat pe ce drum m-ar putea duce fiindca aici se neaga putin ceea ce stiam din Catehism. Raporturile cu sacralitatea, cu misterul, cu Dumnezeu – asta ma interesa cel mai mult. Raul vine de la oameni, e pedeapsa divina – fiecare poate alege o varianta in functie de convingeri. Iov o va face dupa trei zile de tacere si transforma experienta raului in poezie si filozofie.
Cand am scris piesa eram preocupat si de criza economica si de mecanismele aproape obscure ale finantelor, absurde uneori, atat de absurde ca le-am vazut ca pe o antiteologie. Am fost impresionat de lectiile lui Andrea Baranes. Am fost impresionat de metafora lui Marco Bersani care vede in pietele financiare zei pagani in cautarea sacrificiilor umane. Dar mai ales m-a interesat relatia dintre liberalism (ca religie a egoismului) si cultura, o relatie in care solidaritatea sociala si iubirea de aproape nu reprezinta o optiune. E un demers pentru care a trebuit sa ma intorc in trecut ca sa pot reprezenta actualitatea.“ (Fausto Paravidino)
Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.