Intitutul Cultural Roman de la Stockholm a invitat, joi, 10 aprilie, pe initiatorul ei(artistul vizual Matei Bejenaru), pe curatoarea (Dora Hegyi, coordonatorul proiectului tranzit.hu in Budapesta) si doua artiste participante (Roza El Hassan- Ungaria si Johanna Billing – Suedia) pentru a dezbate conceptul propus pentru editia din 2008 a Bienalei Periferic: Art as Gift/Arta ca dar. Acestora li se va alatura Anders Kreuger, director la Universitatea de Artadin Malmo si curator la Lunds konsthall (si curatorul Bienalei Periferic 6 – Prophetic Corners).
Astfel, pe 10 aprilie, la sediul ICR din capitala suedeza se va discuta in jurul unor intrebari de tipul: “poate fi arta vazuta drept dar? care sint metodele speculative care influenteaza realizarea si valoarea sociala a artei? este practica sociala a oferirii de daruri un act exclusiv pozitiv sau reflecta un sistem complex de motivatii diverse: relatiile de putere, dependenta si dorinta de prestigiu?”, informeaza un comunicat al Institutului.
Discutia despre bienala va fi precedata de un eveniment conex, organizat de ICR in colaborare cu wip:konsthall. Astfel, pe 9 aprilie, in cadrul programului Then and Here #5 al centrului de arta wip:, publicul de arta contemporana suedez va putea sa vizioneze, filmul „Pasajul” al artistului Stefan Constantinescu si saparticipe la un artist talk sustinut de Matei Bejenaru.
De la darul ca practica sociala, curatoarea Dora Hegyi ajunge la economie, o altfel de economie, simbolica, a valorii, iar Matei Bejenaru a propus (pe blogul Periferic 8 – (http://perifericbiennial.wordpress.com/) ca prima tema de reflectie: „Economia artei ca dar” (bibliografie indicata: Eseul despre dar al lui Marcel Mauss si Partea blestemataa lui Georges Bataille).
Johanna Billing
Ar trebui insistat putin asupra uneia dintre artistele anuntate ca va veni, la toamna, la Bienala de la Iasi (si ca participa, saptamina viitoare, la dezbaterea de la ICR Stockholm): suedeza Johanna Billing, despre care, foarte pe scurt, se pot spune urmatoarele: a fost prezenta, anul trecut, in cadrul Documenta 12, de la Kassel, a expus in martie 2007, la Bucuresti, in Galeria Posibila la invitatia lui Matei Ciltia si, in prezent, expune la Tate Modern, in Galeria de la etajul doi, in cadrul expozitiei de grup “Here We Dance”.
Galeria Posibila a prezentat un video-loop de 12 minute, numit “Magical World”, realizat de artista in Croatia, in 2005, si expus, in 2006, la Bienala de la Istanbul. Filmul prezinta un grup de copii repetind un cintec scris de Sidney Barnes in 1968, “Magical World”.
“In proiectele mele – povesteste artista pentru care si editarea filmului e un procedeu ritmic, muzical – aleg in general sa reprezint un spatiu interior, in care sint adunati un grup de oameni. Fixez acest context pentru ca sint intotdeauna interesata de portretizarea situatiilor foarte concentrate. Asemenea contexte au o atmosfera specifica in sensul tensiunii dintre oameni. Citeodata simt ca exista foarte multe lucruri retinute in interiorul fiintei. As putea spune ca lucrul meu are de-a face cu filmarea unor emotii pierdute, cu care nu mai ai contact; cu lucrurile ascunse pe care le-am uitat, sau pe care nu le scoatem la iveala.” (citat din comunicatul Galeriei Posibile)
Pentru a asculta melodia (bintuitoare) “Magical World”, asa cum este ea cintata de copiii filmati de Johanna Billing, accesati:
http://www.myspace.com/johannabillingsoundtracks
Adriana Gheorghe