Contactat de ROMPRES, presedintele Asociatiei Editorilor din Romania (A.E.R.), Grigore Arsene, organizatorul principal al targului s-a declarat, paradoxal, „multumit de publicul prezent la targ”, desi numarul vizitatorilor a fost, potrivit editorilor prezenti, mult redus decat cel de la editiile precedente. „Cine a dorit sa vina sa cumpere carte a venit”, a spus Arsene, care a acceptat totusi ca au existat deficiente in mediatizarea manifestarii, de care se va tine seama la editia viitoare. „Este adevarat ca anul acesta Bookfest a beneficiat de mai putina mediatizare fata de editia precedenta, insa trebuie stiut ca acest lucru a fost cauzat de fondurile limitate de care festivalul a beneficiat. Practic, tot ceea ce s-a realizat anul acesta a fost finantat numai din banii editurilor si din contributia Ministerului Culturii si Cultelor. Pentru realizari mai mari este nevoie de fonduri externe, de sponsorizari si de parteneriate”, a spus presedintele A.E.R., care nu a dezvaluit bugetul total al targului. Arsene considera ca o alta explicatie a acestei stari de fapt este dezvoltarea distributiei de carte in Bucuresti. „Bucurestiul a evoluat, in acest moment exista o oferta foarte larga de librarii, supermaketuri si alte magazine, unde poti gasi cartile preferate, nu mai este nevoie sa strabati tot orasul pentru a putea cumpara cartea de care ai nevoie”, a declarat presedintele A.E.R.
Grigore Arsene a mai spus ca la targurile de traditie „se vand drepturi, si nu carti, difuzorii, tipografii si oamenii de carte contribuie, prin schimburi de experienta, la succesul industriei de carte”, subliniind ca, pe viitor, Bookfest va fi astfel organizat incat „sa nu ne dorim mai mult decat se poate face”. Singura explicatie a lui Arsene pentru succesul inregistrat de precedenta editie a Bookfest, avand la conducerea A.E.R. pe scriitorul si editorul Gabriel Liiceanu, a fost aceea a unei mai bune mediatizari a acesteia.
Pentru urmatoarele editii, organizatorii isi propun sa introduca un voucher de acces in valoare de 5 RON, care sa poata fi decontat apoi de catre vizitatori la cumpararea unei carti, in acest mod putand fi obtinute informatii de o mai mare acuratete despre numarul de vizitatori si despre cel al cumparatorilor. O alta propunere a organizatorilor este aceea de a invita la targ si expozanti din sectoare adiacente cartii: librarii, biblioteci, tipografii, dar si transmiterea invitatiei de participare catre importante edituri straine.
Manifestarea s-a desfasurat in perioada 6-10 iunie, in organizarea A.E.R., impreuna cu celelalte asociatii de editori si cu sprijinul Ministerului Culturii si Cultelor (MCC). Potrivit presedintelui A.E.R., MCC a contribuit cu aproximativ 50.000 de euro la organizarea Bookfest, suma acoperind in mare parte cheltuielile cu chiria si permitand asigurarea gratuitatii accesului la targ.
Targul, cu o suprafata totala de aproximativ 12.000 de mp, a acoperit 4.000 mp cu standuri ale celor peste 200 de expozanti romani, in cadrul Bookfest fiind prezente cu standuri edituri de prestigiu precum Corint Rao, Humanitas, Curtea Veche, Polirom, Teora, All, Nemira, Reader”s Digest s.a., care au pregatit iubitorilor cartii 10.000 de titluri. Nu doar cartea, acoperind o larga paleta de tematici, menita sa satisfaca cele mai pretentioase gusturi si „buzunare”, dar si icoanele, hartile, ziarele si revistele, obiectele de artizanat, jucariile, si chiar?turta dulce vanduta la colt s-au constituit in tot atatea tentatii pentru vizitatorii Bookfest. Prima editie a Salonului Cartii Bookfest, cel mai mediatizat targ de carte din Romania, s-a desfasurat in iunie 2006, fiind considerat un real succes, pe de o parte datorita numarului mare de participanti (215 editori si difuzori de carte), si, pe alta parte, datorita numarului mare de vizitatori (peste 70.000).
Sursa: Rompres