„Semne cusute“ este un proiect initiat de arh. Ioana Corduneanu, pentru a promova mestesugul realizarii iilor si camasilor traditionale romanesti. Cele 33 de autoare care au readus la viata aceste creatii sunt membre ale comunitatii „Semne cusute in Actiune“, grup constituit pe Facebook in martie 2014 si care numara acum peste 17.200 de membri, recunoscut ca fiind prima si cea mai mare sezatoare virtuala.
Intr-o prima etapa, camasile au fost identificate in colectiile Muzeului Metropolitan din New York, Muzeului de Textile din Toronto, Muzeului Etnografic din Geneva, Muzeului de Textile din Lyon, Muzeului Horniman de la Londra, Muzeului de Etnografie din Sankt-Petersburg, dar si in colectii private.
„O mare provocare a fost reconstituirea modelelor dupa fotografii, unele dintre ele fiind alb-negru, din anii 1920. Apoi, pentru realizarea camasilor, provocarea a fost rezolvarea ecuatiei ce tine compozitia in echilibru: adaptarea modelului in functie de panza si de fibre, gasirea pasului ideal de cusatura, ritmarea si incadrarea modelelor, astfel incat sa rezulte proportiile corecte. Un alt efort a fost respectarea cromaticii si a materialelor folosite si in trecut: arnici, matase, lanita, fir de aur si argint, panglica fina de cupru suflata cu argint, fluturi de aur“, dezvaluie Ioana Corduneanu, fondatoarea comunitatii „Semne Cusute“.
„IA Aidoma“ isi doreste sa deschida un orizont nou in ceea ce priveste arta taraneasca. In cadrul expozitiei va fi ilustrat procesul laborios prin care trece panza pentru a deveni ie. Se vor prezenta tehnici de cusut declarate iesite din uz acum 100 de ani, ce au fost recuperate si readuse in actualitate, in cadrul grupului de cusut.
„Este singurul mod in care aceste camasi pot fi admirate de publicul interesat, dat fiind ca originalele nu sunt prezentate in expozitiile permanente, ci sunt pastrate in depozitele muzeelor. Nefiind expuse si deci, nefiind posibila vizionarea lor de catre un public din ce in ce mai dornic si mai avizat, cum devine cel romanesc, a aparut ideea de a reproduce aceste piese. Realizarea este, in viziunea noastra, exemplara, demna de a fi alaturata pieselor de port de la sfarsitul secolului al XIX-lea“, apreciaza Sebastian Paic, presedintele Asociatiei pentru cultura traditionala „Zestrea“ din Cluj-Napoca.
Expozitia demonstreaza, o data in plus, ca oamenii au nevoie de muzee pentru a se inspira, a se regasi, a invata, pentru a se exprima si a socializa. Publicul va putea admira asemanarea camasilor, comparandu-le cu pozele originalelor, votand cea mai reusita „ie aidoma“ dintre toate.
Dupa o prima editie care a avut loc in decembrie 2016, la Muzeul Taranului Roman din Bucuresti, expozitia „IA Aidoma“ a ajuns acum la Iasi, unde va ramane pana pe 23 martie 2017 si va putea fi vizitata gratuit, in spatiul Muzeului Etnografic al Moldovei de la Palatul Culturii.