Directorul FITS, Constantin Chiriac, a declarat ca motto-ul evenimentului – „Energii” – a fost ales special pentru a impune vitalitate editiei jubiliare din 2008, mai ales ca, dupa ce Sibiul a fost Capitala Culturala a Europei, „este greu sa tii ridicata stacheta evenimentului”.
„Sper ca orasele din Romania sa ia exemplul Sibiului, iar comunitatile sa se trezeasca in Romania. Sibiul a demonstrat ca un oras se poate regenera din toate punctele de vedere, prin cultura”, a declarat Constantin Chiriac intr-o conferinta de presa care a avut loc pe 30 mai. „Am ales „Energii” pentru ca este important sa fim in centrul lumii. Chiar daca Romania nu este un important punct pe harta energetica sau politica a lumii, este acum unul dintre cele mai importante puncte culturale. Festivalul de la Sibiu este al treilea ca marime si importanta din lume si asta nu este lucru putin”, a adaugat Chiriac.
El a subliniat ca, pe linga importanta artistica pe care o are acest eveniment de amploare, el capata si o importanta pragmatica. Institutiile de cultura si companiile de teatru care participa la FITS au ocazia sa se cunoasca, sa faca schimb de idei si astfel sa puna la cale coproductii internationale cu reala valoare artistica.
2 milioane de euro pentru Kabuki
Prima seara a Festivalului International de Teatru de la Sibiu a adus in fata publicului o piesa de teatru traditional japonez, jucata de 75 de artisti, a carei punere in scena a costat doua milioane de euro.
Citeva sute de spectatori au umplut spatiul neconventional – o hala industriala -, dedicat spectacolului de kabuki pus in scena de catre actori traditionali japonezi. Spectacolul a inceput la ora 22.00 si i-a tinut cu sufletul la gura citeva ore pe spectatorii prezenti in sala, care, la final, au aplaudat frenetic si i-au rechemat la rampa de citeva ori pe actori.
Spectacolul „O oglinda a Osakai” a fost jucat in totalitate in limba japoneza, iar pe scena au urcat doar barbati, asa cum cere traditia. Spectatorii au fost fascinati de combinatia de actorie, dans traditional si arte martiale si au apreciat kimonourile japoneze pline de culoare.
Si oaspetii au fost incintati de publicul de la Sibiu. „Publicul de pretutindeni este extrem de diferit. La Berlin, de exemplu, in prima seara, spectatorii au fost extrem de refractari la inceput, dupa care s-au relaxat si au gustat fiecare moment. La Sibiu, din contra, oamenii au fost deschisi inca de la inceput. Cu totii, insa, pina la finalul piesei ajung sa aplaude frenetic si asta este multumirea noastra”, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, Kushida Kazuyoshi.
Regizonul japonez a mai spus ca, in cazul in care „nu sint ancorate in realitate, spectacolele de kabuki isi pierd din vitalitate”. Din acest motiv, a precizat el, artistii traditionali japonezi au apelat la colaborarea cu un regizor, lucru ce contravine traditiei spectacolelor de kabuki, iar acesta a introdus in piesa elemente ce tin de modernitate, pe linga cele traditionale, care se joaca de peste 400 de ani.
„Exista in kabuki niste forme de expresie bine stabilite, la care actorii nu au cum sa renunte, de aceea adaptarea moderna este foarte greu de realizat. In plus, aceste elemente traditionale sint inca extrem de gustate de publicul din Japonia, de aceea cel putin o data pe luna sint prezentate astfel de spectacole traditionale. Eu am descoperit insa in kabuki probleme apropiate de cele din zilele noastre si le-am folosit pentru a da o noua forma spectacolelor de kabuki si de a le apropia de teatrul modern”, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, regizorul Kushida Kazuyoshi.
El a apreciat ca si orizontul de asteptare al publicului s-a modificat putin, pentru ca, in urma cu zece ani, cind a regizat primul spectacol de kabuki, reactia generala in Japonia la vederea spectacolului a fost: „Asta nu este kabuki”.
In mod traditional, spectacolele de kabuki sint sustinute doar de catre barbati care mostenesc din familie rolul de actori. Piesa se pune in scena fara ajutorul unui regizor, in sensul european al cuvintului, iar valoarea spectacolului este data de simboluri si calitatile artistilor.
„Artistii nu numai ca daruiesc publicului din capacitatile lor artistice, dar se si incarca cu energiile pe care oamenii din sala le emit. De aceea reactia publicului si participarea lui este foarte importanta”, a mai spus Kushida Kazuyoshi.
Spectacolul „O oglinda a Osakai” va mai fi prezentat in cadrul FITS in serile de vineri, simbata si duminica, de la ora 22.00.
Montarea spectacolului de la Sibiu a fost facuta intr-un spatiu de 1.700 de metri patrati, la hala Balanta, singurul spatiu care permitea construirea unei scene care sa indeplineasca conditiile impuse de acest gen de teatru. In Kabuki, conform traditiei, scena este prevazuta cu o prelungire numita „HANMICHI”, un fel de podium, care permite intrarea si iesirea dramatica a actorilor din spectacol. De asemenea, a fost necesara construirea unei scene rotative, care permite schimbarea decorurilor de la o scena la alta, intr-un timp foarte scurt, sisteme care permit coborirea actorilor sub scena sau sa le asigure o intrare spectaculoasa prin suspendarea de tavanul halei. Toate aceste tranfsormari ale halei industriale au costat doua milioane de euro, bani suportati de Ambasada Japoniei la Bucuresti si de investitori niponi din Romania.
Pentru cele patru reprezentatii ale spectacolului in cadrul FITS 2008 s-au pus in vinzare aproximativ 1.200 de bilete, la pretul de 20 de lei.
Zeci de spectacole de strada
In urmatoarele zece zile, trupe de acrobati, efecte pirothenice, personaje-gigant, parade de strada, instalatii, dansatori si muzicieni din intreaga Europa vor invada Sibiul. Zeci de spatii neconventionale vor deveni locuri in care artistii isi vor dovedi maiestria.
In cadrul editiei din acest a Festivalului International de Teatru de la Sibiu vor fi prezente 16 companii a caror specializare este divertismentul de strada.
Primii care vor deschide seria spectacolelor de strada vor fi artistii de la Xarxa Teatre, una dintre cele mai importante companii de acest gen din Spania. Cei 17 artisti vor sustine in perioada 30 mai – 1 iunie, in Piata Mare, trei spectacole extrem de interesante. Primul, „Veles e Vents”, a fost conceput in anul 1994 si a fost prezentat pentru prima data cu ocazia inaugurarii tunelului care leaga Franta de Marea Britanie. Spectacolul combina efecte de lumini cu muzica mediteraneana originala, compusa special pentru aceasta reprezentatie, cu actori, cu muzicieni si focuri de artificii care vor fi lansate pe tot parcursul reprezentatiei. Ultimele doua, „El foc del mar” si „Nit Magica”, recreeaza traditii si obiceiuri populare mediteraneene pe care cei de la Xarxa le-au teatralizat, prezentindu-le in limbajul specific companiei, cel stradal.
„Pentru noi este un an extrem de important. In 2008 implinim 25 de ani de existenta si este o onoare sa-i sarbatorim aici la Sibiu. In plus, sarbatorim 40 de piese pe care le avem in repertoriu, iar trei dintre cele pe care eu le numesc clasicele companiei vor fi prezentate pe strazile din Sibiu. Noi ne vom axa foarte mult pe foc. Acesta este un element primordial, specific noua mediteraneenilor, dar si omului in general. Focul este una dintre cele mai vechi traditii ale noastre, iar noi vom folosi si foarte multe elemente pirohetnice inedite pentru a-l pune in valoare”, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, directorul companiei de spectacole de strada Xarxa, Escamilla Leandre.
Potrivit sursei citate, Sibiul este un spatiu exceptional pentru astfel de spectacole de strada. „Aveti aici la Sibiu acea piata imensa din centru care este foarte potrivita pentru spectacole de strada. Tot spatiul este perfect si noi il vom pune in valoare. Spectatorii trebuie insa sa se descatuseze si sa accepte provocarea acestui tip de spectacol”, a mai spus Escamilla Leandre.
Dupa ce au deschis Jocurile Olimpice de la Barcelona (1992), Cupa Mondiala din 1998, editia din 2003 a Turului Frantei si au dat tonul manifestarilor culturale din Luxemburg in anul 2007, Plasticiens Volants vin la Sibiu pentru editia jubiliara a Festivalului International de Teatru de la Sibiu.
In zilele de 4, 6 si 8 iunie, personaje gigantice de poveste vor prinde viata in centrul Sibiului cu ajutorul heliului. Talentatii artisti francezi isi vor demonstra maiestria in dirijarea unor structuri gonflabile imense, „insufletite” de peste 600 de metri cubi de heliu, intr-un spectacol conturat in jurul publicul, un spectacol de lumini si muzica, din care nu lipsesc efectele pirothehnice.
„A Midsummernightstree”, un spectacol de varietati cu acrobati, dansatori si muzicieni, avind ca scena un copac, „Artemis Productions” din Marea Britanie care isi vor sustine reprezentatia pe picioroange, „D’Irque & Fien” din Belgia, care combina tehnici uimitoare de circ cu eleganta teatrala, vor face deliciul publicului pina in 8 iunie, cind se va pune capat editiei 2008 a FITS.