URBAN PLAIN AIR este un proiect interactiv propus de revista de arta contemporana Puncte Punct Puncte cu sprijinul centrului comercial Moldova Mall, ce doreste sa actualizeze problematica peisajului urban in contextul actual.
Daca doriti sa vedeti „pe viu” artistii la lucru, nu trebuie sa lipsiti miercuri, 21 octombrie, incepind cu ora 19.00, de la deschiderea oficiala a primei tabere de pictura 100% urbana ce va fi prezentata de profesorul Petru Bejan. In deschidere va concerta trupa I HATE MONDAYS.
Dupa 1968, o data cu protestatarii de tot felul, artistii ies in strada. Strada, cu banalitatea ei cotidiana, terenurile virane, periferiile, scarile de bloc, cladirile dezafectate, halele industriale, spatiile deschise – structurate aleatoriu -, iau locul atelierului clasic, prin excelenta inchis. Arta ca atare nu mai este destinata muzeelor si galeriilor de profil, sustragindu-se exigentelor comerciale obisnuite. Ostilitatea vizeaza deopotriva academismul pretios, ostentativ, cum si pretinsul neutralism axiologic. Arta renunta la orgoliile decorative, devenind un energic agent al schimbarii. Publicul, altadata inert, abandoneaza distanta contemplativa in profitul unor forme neechivoce de implicare. El cere sa devina martor, agent sau chiar partener al proiectelor presupus artistice. Arta conceptuala, performance-urile, happening-urile, instalatiile, stimuleaza solutii asociative dintre cele mai ingenioase, desfasurate in chiar miezul habitatului urban.
Lumea postmoderna consacra noi „spatii” de interes. Pe linga cel virtual, al Internetului, mall-ul si supermarket-ul se profileaza tot mai mult ca toposuri privilegiate: primul stimulind loisir-ul si comportamentul achizitiv rafinat, centrat pe bun gust si placere, celalalt oferind debuseul imediat al consumului de subzistenta. „Templu” al societatii de consum, insula urbana artificiala, mix al semnelor globaliste de bunastare, panorama a bogatiilor accesibile dar si a ispitelor niciodata la indemina, mall-ul raspunde nu doar comenzilor comerciale; el este un intens spatiu de socializare si de culturalizare. Savirsit cu o „religiozitate” specifica, ritualul shopping-ului are in fundal, intre altele, mitul „paradisului terestru”, cel care pare a conditiona idealul fericirii de posesiunea bunurilor, nevoia de sarbatoare, dialectica darului si a daruirii, iluzia cosmopolita a sincronizarii cu moda, oriunde si oricind…
PETRU BEJAN