„Este un joc pe care il joc uneori. Se numeste «cate comentarii trebuie sa citesc pe internet pana sa imi pierd increderea in umanitate?». De cele mai multe ori, raspunsul este: un singur comentariu“, scrie Adam Felder, un specialist in media digitala, in articolul „Cum comentariile altereaza perceptia calitatii site-urilor si afecteaza traficul“, publicat de revista „The Atlantic“.
Felder, la prima vedere, pare a avea dreptate. Prima impresie pe care o lasa comentariile, pe orice site ar fi ele postate, este cea a unei mase de idei si afirmatii stupide, ignorante, agresive, mustind de ura. Concepute initial ca un spatiu de dezbatere, ele au devenit locuri unde bunul-simt este anulat si reprezinta, din ce in ce mai mult, o problema.
Prin urmare, astazi exista doua tendinte in media digitala: unii suprima cu totul comentariile, altii cauta sa reformuleze modalitatea de a comenta.
„In ambele cazuri“, scrie „Slate“, „lucrurile stau la fel. Spatiile de comentarii din subsolul articolelor au devenit un loc de defulare pentru frustrati analfabeti, de insulte sau de dezbateri in afara subiectului. Rezultatul? Nu sunt citite de nimeni si devin uneori surse de probleme juridice si de imagine proasta pentru institutiile media. Ar mai trebui adaugat la acestea si constatarea faptului ca moderarea lor costa timp si bani“.
Revista „Wired“ face o lista a publicatiilor americane care au renuntat, numai anul acesta, la sectiunea de comentarii, dupa ce Motherboard, site-ul de stiinta si tehnologie de la „Vice“, a optat pentru o sectiune de moda veche de „scrisori pentru editor“. Pe lista apar Bloomberg, „The Verge“ si „The Daily Beast“, printre altii.
Din punctul de vedere al multora, asemenea zone de defulare sunt periculoase. Un articol din 2013, publicat in „The New Yorker“, pomeneste de multe studii legate de problema comentariilor si a comportamentelor online. Vorbeste despre „o difuzie a responsabilitatii“, ca „raspunderea personala este mai difuza intr-un grup, oamenii tind sa ii dezumanizeze pe ceilalti si sa devina tot mai agresivi“.
Ce se intampla atunci cand renunti la comentarii? Scade traficul pe site, asa cum sustin unii? Articolul din „The Atlantic“ spune ca dimpotriva. Se da exemplul publicatiei „National Journal“, care a eliminat comentariile (starnind furia unora). Site-ul, scrie „The Atlantic“, pare sa o duca bine, indicatorii de trafic au crescut. Ce s-a intamplat? „Taind comentariile, site-ul poate atrage atentia mai bine asupra continutului care merita cel mai mult, adica asupra articolelor publicate“, scrie autorul articolului.
„E prea devreme sa spui ca sectiunile de comentarii sunt pe moarte, exista multe site-uri care le pastreaza, inclusiv noi“, scrie „Wired“, „dar e corect sa afirmi ca se contureaza o tendinta de a inlocui aceste comentarii cu altceva.“
Sectiunile de comentarii trebuie inlocuite cu acel „altceva“ fiindca, altfel, mass-media digitala se teme ca, in felul acesta, social media ar ceda monopolul acestei interactivitati si, in plus, este constienta ca, in marea masa de postari „rele“, exista si continut original care ar trebui scos in evidenta.
Cum sa faci asa ceva? Publicatiile „Quartz“ si „Medium“ experimenteaza modele clasice de tip „Note“, care permit cititorilor sa faca mici comentarii pe marginea unui pasaj dintr-un articol. „Washington Post“ si „The New York Times“ au creat, impreuna cu Mozilla Foundation, „The Coral Project“, un grup care studiaza solutii „tehnice“ pentru noi formule de interactiune care sa favorizeze engagement-ul utilizatorului, dandu-le mai multa sau mai putina autonomie prin clasarea lor pe „nivele de incredere“. CNN, mai simplu, invita spectatorii sa comenteze pe retelele sociale.
O modalitate interesanta de a controla comentariile este ceea ce Medium numeste curated conversation, adica o „dezbatere editata“. Este dat exemplul unui articol publicat de „The Atlantic“, un articol important pe un subiect foarte sensibil. La articol, comentariile au fost blocate, dar publicarea lui a provocat o dezbatere animata pe retelele sociale, bloguri si alte site-uri. Echipa „The Atlantic“ a selectionat e-mail-urile primite, postarile de pe bloguri si comentariile de pe alte site-uri, apoi le-a strans si postat pe site sub forma unei serii de articole numita „dezbatere“ asupra subiectului propus.