„Hello“ al lui Adele il bate astfel pe „Gangnam Style“, „miliardar“ in 160 de zile, clip care, in schimb, detine recordul absolut de vizionari, cu un numar halucinant de 2,5 miliarde.
Cercul „miliardarilor“ in vizionari pe YouTube este foarte restrans. Din el mai fac parte pop starul Taylor Swift cu povestea ei despre viata la castel din „Blank Space“, vazuta de 1,4 miliarde de ori, si alte cateva clipuri muzicale profesioniste. Exista si exceptii: un episod din desenul animat rus Masa si Miska, dar si o compilatie de cantecele pentru copii realizata de postul britanic Little Baby Bum.
Muzica se consuma online, clipurile postate sunt instrumente redutabile de promovare. De aceea, specialistii din industria muzicala si-au pus si problema cum poate fi calculat impactul lor.
De cativa ani, succesul platformelor de streaming audio (Spotify, Deezer, Apple Music sau Tidal) si video (YouTube, Dailymotion, Vevo) au bulversat industria muzicala a carei metoda precisa de evaluare a succesului unui album ramaneau vanzarile produsului fizic (vinil sau CD) si descarcarile platite. Astazi, aceste instrumente nu mai sunt de ajuns.
Pentru a remedia situatia, cei de la The Recording Industry Association of America (RIAA), care grupeaza principalele case de discuri americane, au decis sa isi actualizeze metoda. Prin urmare, de acum inainte, RIAA ia in considerare si vizionarile si ascultarile de pe platformele (legale) de streaming atunci cand acorda statutul de „Disc de Aur“ sau „Disc de Platina“ unui album.
RIAA a decis ca, incepand cu 1 februarie 2016, 1.500 de ascultari online vor echivala cu un album vandut sau cu zece piese vandute. Pana acum, RIAA lua in calcul vizionarile online numai la certificarea discurilor single.
Astfel, de acum inainte, pentru a primi statutul de aur sau platina, un album va fi judecat dupa trei criterii: vanzarile produsului fizic, descarcarile platite si popularitatea lor pe platformele legale de streaming.
Inainte de RIAA, doar revista „Billboard“ lua in considerare cifrele din streaming pentru realizarea clasamentelor lor anuale.
Astfel, 17 albume aparute in 2015 au obtinut o certificare RIAA bazata, probabil, pe aceasta metodologie noua – An Awesome Wave, de Alt-J, Beauty Behind the Madness, de The Weeknd, To Pimp a Butterfly, de Kendrick Lamar (a primit statutul de album de platina). Tot platina a primit si Anti, noul album Rihanna, abia lansat, care a fost descarcat gratuit de peste un milion de ori in numai doua zile si a fost ascultat de 14 milioane de ori.
Cum ar arata un top luand in considerare numai vizionarile de pe YouTube? „Slate“ si-a batut capul sa realizeze calculele:
1. „Gangnam Style“ de Psy: 1.673.798 de albume vandute;
2. „Blank Space“ de Taylor Swift: 963.483 de albume;
3. „Dragostea din tei“ de O-Zone: 317.309 de albume;
4. „Thriller“ de Michael Jackson: 198.838 de albume;
5. „Somewhere over the Rainbow“ de Israel Kamakawiwo’ole: 120.522 de albume;
6. „Never Gonna Give You Up“ de Rick Astley: 117.266 de albume;
7. „Le Monde ou Rien“ de PNL: 16.017 de albume;
8. „Hey Oh“ de Tragédie: 4.152 de albume;
9. „Marly-Gomont“ de Kamini: 664 de albume.