Succesul:
– disc de platina pentru un milion de discuri vandute in versiunea single;
– locul 9 in topul celor mai bune melodii din toate timpurile („Rolling Stone“);
– cel mai emblematic cantec din toate timpurile (intr-un studiu realizat de universitatea Goldsmith si comandat de Fiat);
– 429 de milioane de vizionari pe YouTube;
– a stat 184 de saptamani in topurile britanice.
Un succes care nu a facut decat sa-l contrarieze pe Kurt Cobain, liderul formatiei. „Sunt atatea alte cantece pe care le-am compus si care sunt la fel de bune daca nu superioare acestei melodii, cum e Drain You, de exemplu“, spunea artistul intr-un interviu acordat revistei „Rolling Stone“ cu un an inainte de moarte.
De fapt, pregatind lansarea albumului Nevermind, nici trupa si nici producatorii habar n-aveau ca aceasta piesa avea sa aiba un asemenea impact, profund si longeviv. Single-ul a fost lansat pe 10 septembrie, cu scopul de a „incalzi“ publicul pentru lansarea albumului si pentru cel de-al doilea single, Come as You Are, considerat mult mai comercial pentru formatele mainstream. Istoria s-a scris altfel.
Dupa ce Smells like Teen Spirit s-a dovedit un megasucces neasteptat, „Rolling Stone“ scria ca piesa este „un imn al (sau impotriva?) generatiei «De ce sa intrebi de ce?», dar nu-l considerati pe Kurt Cobain purtatorul de cuvant al acestei generatii!“. Exact asta avea sa se intample insa, cu cei din Nirvana ca poster-boys pentru Generatia X, savurand probabil ironia situatiei.
Caci Smells like Teen Spirit nu a fost niciodata gandit ca un mesaj sau o declaratie de vreun fel. Povestea spune ca titlul piesei i-a fost sugerat lui Cobain de iubita sa de atunci, Kathleen Hanna de la trupa Bikini Kill, care a scris cu sprayul pe perete „Kurt Smells Like Teen Spirit“, la capatul unei nopti de betie si graffiti in Seattle. Kurt a fost multa vreme convins ca Hanna ii complimenta felul rebel de a fi. A aflat apoi ca Teen Spirit era o marca de deodorant de fete, pe care o folosea iubita sa.
Mesajul piesei? Hmm, greu de inteles, cu atat mai mult cu cat Cobain a schimbat deseori explicatiile date in interviuri. In general, a admis ca Smells like Teen Spirit reprezinta dezgustul lui fata de „apatia generatiei mele, fata de propria mea apatie si lipsa de coloana vertebrala“.
Basistul Kurt Novoselic intareste aceasta idee: „Kurt dispretuia cu adevarat mainstream-ul. Despre asta este vorba in melodie: mentalitatea de masa a conformitatii“.
Iar bateristul Dave Grohl (destinat unui mare succes cu trupa sa, Foo Fighters, dupa decesul trupei Nirvana) rastoarna complet lucrurile: „Cand il vezi pe Kurt improvizand versurile unui cantec cu cinci minute inainte sa-l cante, ca este cam greu sa crezi ca in cantec chiar vorbeste despre ceva anume. De fapt, ai nevoie de niste silabe care sa umple un spatiu si care sa rimeze“.