Un comentariu de Adriana Gheorghe
Poetii invitati vor citi in fata publicului American la KGB bar (www.kgbbar.com), pe 3 mai, de la ora 19 si la sala Auditorium a Institutului pe 5 mai, de la 19:30. La cea de-a doua intilnire, lecturile vor fi acompaniate de saxofonul lui Alex Harding (care e minunat, isi intrerupe improvizatiile cu adresari catre public de tipul “Show me some love”, iar sala, fireste, nu poate rezista la asa ceva, mai rau, dupa concertul lui de anul trecut, de la Orange Concept Store, din Bucuresti, am vazut oameni dansind pe strada, facind, nici mai mult nici minpiruete pe Calea Victoriei).
Toate bune si frumoase pina aici.
Cine sint poetii invitati si pe ce criterii au fost ei selectati?
Poetii sint: Nina Cassian, Nora Iuga, T.S. Khasis, V. Leac, Dan Sociu, Eugen Suman, Razvan Tupa, Elena Vladareanu. Iar criteriile sint: “de a afla cu ce se ocupa poetii romani contemporani apreciati, dintre care unii au mai fost tradusi, altii nu”. Proiectul care, de fapt, se cheama “The Missing Arm of Venus” are si doi curatori, responsabili, probabil, cu selectia: Saviana Stanescu si colegul Constantin Vica. Versiunile in limba engleza ale poeziilor citite vor fi asigurate de Adam J. Sorkin si Saviana Stanescu.
Despre Khasis am aflat ca, din pacate, nu a luat viza, deci nu va participa. In rest, lista respecta listele facute in general de ICR, dar propune si citeva abateri. Nu lipsesc Vladareanu, Sociu si Tupa (care mai lipseste pe alte liste) si care sint neindoielnic buni si apreciati si au ce cauta pe listele de poezie stabilite de un ICR care isi propune sa promoveze in strainatate literatura tinara autohtona. Lipseste Komartin (prezent in general in programele ICR din Stockholm, Praga etc.) si au aparut nume noi, poeti la primul volum.
Ideea in sine e mai mult decit onorabila, plus curajoasa.
Ce ramine neclar e de ce aceste nume noi si nu oricare alte nume noi, inca si mai apreciate (si prin premii literare si in mediile literare virtuale si underground si mainstream si unde mai doriti,) daca e sa luam acest criteriu.
De ce nu, de exemplu, Marius Ianus? Ori teribila Ruxandra Novac? Ori Gabi Eftimie (cu adevart poezie noua, apreciata de toata lumea, mainstream si underground)?!
Daca aceasta e doar prima initiativa dintre multe alte initiative de acest tip (si daca e asa, acest lucru ar fi trebuit clar mentionat, oare asta inseamna fraza din comunicatul ICR: “prima prezenta consistenta a poeziei romanesti contemporane la NY in perioada festivalului PEN World Voices”?), sa zicem ca Vasile Leac are sens si Khasis ar fi avut inca si mai mult sens daca ar fi venit, dar sub nici o forma, nici macar la o prima editie dintr-un sir lung de alte editii, nu mi-e limpede ce cauta Eugen Suman (in general neapreciat, si mainstream si underground).
Si de ce nu, de exemplu, o poeta cit se poate de apreciata (chiar daca nepublicata, sau cu atit mai mult cu cit nepublicata, dar activa in mediile virtuale, la cencluri etc.) Valentina Chirita?
E, de asemenea, interesanta combinatia intre “generatia 2000 si post 2000” (care de fapt nici macar nu e generatie, e vorba doar de cum se mai scrie acum in preajma si dupa anul 2000) si cele doua poete remarcabile, fara doar si poate, Nina Cassian si Nora Iuga. Ar fi fost inca si mai interesant daca amestecul la gramada al poetilor invitati ar fi avut o logica, o miza, alta decit “mostre de poeti romani contemporani apreciati”.
Dar poate aceasta e, intr-adevar, doar prima editie, poate data viitoare, ICRNY va invita exclusiv dintre poetii reprezentativi pentru cum se scrie poezie romaneasca contemporana. Si poate atunci va merge si un critic cu ei care sa propuna un frame coerent, in care relatiile stabilite intre variile discursuri poetice sau lipsa acestor relatii sa fie clare si asumate.