„1,2,3… Avant-Gardes” exploreaza istoria „continua” a experimentului in film si arta, precum si interactiunea dintre cele doua domenii, incercind sa descopere si sa reconstruiasca o posibila istorie a artei si a filmului polonez de avangarda.
Proiectul evidentiaza diferite idei ale modernismului, examinind practici paralele de productie in film si arta conceptuala din perioada Razboiului Rece si pina astazi. Bazat pe productia vasta de film experimental in Polonia anilor ’70, „1,2,3… Avant-Gardes” ofera publicului o selectie de filme produse in principal de artisti polonezi din acea perioada, incluzind totodata si lucrari contemporane care pun in discutie istoriile impamintenite ale cinema-ului experimental.
Curatorii acestui proiect sint Lukasz Ronduda si Florian Zeyfang, iar expozitia include trei programe: „Strategii analitice”, „Jocuri si participare” si „Consumism”.
1,2,3… Avant-Gardes: Strategii analitice
Sectiunea examineaza diferitele metode experimentale dezvoltate in anii ’70 de artistii polonezi prin diferitele proiecte colective si prin productii cu caracter educational, precum filmele realizate de Jozef Robakowski si studentii lui de la Scoala de film din Lodz. Selectia include pelicule semnate de Jozef Robakowski, Kazimierz Bendkowski, Ryszard Wasko, Pawel Kwiek, Zbigniew Rybczynski.
1,2,3… Avant-Gardes: Jocuri si participare
Conceptul radical al „formei deschise”, imaginat de influentul arhitect polonez Oskar Hansen, a fost aplicat experimentelor in cinema si performance de mai multi artisti polonezi. Hansen a folosit conceptul la Academia de Arte din Varsovia in anii ‘70. Aceste sesiuni au fost martorele nasterii „jocului artistic”, o practica ce incuraja comunicarea si cooperarea intre artist si diversi participanti. Filmele din acest program documenteaza citeva dintre jocurile artistice desfasurate in acea perioada, in timp ce doua lucrari contemporane recupereaza elementul „comunicarii”, tipic jocurilor artistice ale lui Hansen. Printre artistii selectati se afla Oskar Hansen, Zofia Kulik, Przemyslaw Kwiek (foto), Pawel Kwiek, Pawel Althamer, Artur Zmijewski.
1,2,3… Avant-Gardes: Consumism
Anii ’70 au dat nastere unei puternice generatii de artisti care incercau sa stabileasca o legatura, de cele mai multe ori critica, intre propria opera si cultura populara/cvasi-consumerista a Poloniei socialiste. Selectia include lucrari de Natalia LL, Zdzislaw Sosnowski, Teresa Tyszkiewicz, Janusz Haka, Zygmunt Rytka, Krzysztof Zarebski, Krystyna Jachniewicz, Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczynski.
Lukasz Ronduda, PhD, este istoric si critic de arta, curator, fondator al Arhivei de film experimental polonez la Centrul de arta contemporana Ujazdowski Castle din Varsovia. Lucreaza la Scoala de Psihologie Sociala din Varsovia si a publicat si editat mai multe volume: „Subversive strategies in media art” (Cracovia, Rabid, 2006), „1,2,3…Avant-gardes. Film/Art between Experiment and Archive” (Sternber Press, 2007), „Polish New Wave Cinema, The History of the Phenomenon that never existed „(Varsovia, 2008). De asemenea, este co-editor la Piktogram Magazine.