Cristian Mungiu, care s-a aflat in juriul selectiei din sesiunea decembrie 2008, a alcatuit o lista de constatari ce se refera atit la notele acordate scenariilor, desecretizarea dosarelor si aprecierea bugetelor, cit si la contestatii. In opinia lui Mungiu, atunci cind exista diferente semnificative, de peste patru sau cinci puncte, intre notele primite de un scenariu, este necesar ca membrii comisiei de selectie sa faca publica o succinta motivatie scrisa despre fiecare dintre proiectele cistigatoare. Propunerea lui Mungiu este agreata, de altfel, si de ceilalti membri ai comisiei din sesiunea decembrie 2008, respectiv Radu F. Alexandru, Dan Nutu, Doru Mitran si Alexa Visarion.
In privinta momentului desecretizarii, Mungiu relateaza o situatie ciudata, care este recomandabi sa fie evitata pe viitor. „S-au adus date suplimentare care au completat declaratiile aplicantilor dupa momentul descretizarii dosarelor, invocindu-se faptul ca datele respective fusesera ratacite prin birouri si au fost gasite ulterior”, spune cistigatorul Palm d’Or 2007 pentru „4 luni, 3 saptamini si 2 zile”.
O alta constatare a lui Mungiu vizeaza aprecierea bugetelor. „CNC a decis, la ultimele concursuri, sa solicite unor experti o recalculare «corecta» a bugetelor aplicantilor. Se taie din bugetele candidatilor la libera apreciere a acestor experti si se influenteaza decisiv rezultatul concursului, in conditiile in care devine irelevant pe ce loc te-a clasat comisia de selectie”, spune Cristian Mungiu. Acesta a solicitat in scris sa fie facute publice criteriile comune dupa care judeca respectivii experti, insa acest lucru nu s-a intimplat.
Printre anomaliile sesizate de Mungiu se numara si cea legata de contestatii. Regizorul considera ca, in mod normal, rezultatele definitive ale concursului CNC ar trebui sa fie anuntate dupa analizarea contestatiilor. „Cind un proiect cistiga la contestatie, inseamna ca el ar fi trebuit sa se afle pe lista cistigatorilor si ca a fost declasat din greseala de catre Consiliul de Administratie al CNC, permitind in schimb finantarea unui alt proiect, care nu ar fi trebuit finantat”, spune Mungiu.
In replica, presedintele CNC, Eugen Serbanescu, admite ca regulamentul concursului CNC este perfectibil. „Multe dintre observatii sint pertinente si vor fi luate in considerare la viitoarele concursuri. In legatura cu bugetele, juriul nu a fost invitat la alocarea fondurilor de catre Consiliul de Administratie. Apoi, Consiliul de Administratie isi asuma sumele de bani atribuite fiecarui proiect si fiecare membru semneaza pentru partea sa de contributie. Vom tine seama de aceste imbunatatiri si vom perfecta regulamentul, acolo unde el permite interpretari. In acest moment, modificarile sint la latitudinea comisiei de selectie”, a spus presedintele CNC.
Multe probleme a remarcat si Radu Muntean, regizorul care a obtinut, miercuri, cea mai mare finantare din sesiunea noiembrie-decembrie 2008, respectiv 1,36 milioane de lei, pentru filmul „Marti dupa Craciun”. „Regulamentul concursului de proiecte este foarte vag in calcularea punctajelor pentru regizori, case de productie si, implicit, pentru proiectul cinematografic respectiv. Si asta il face foarte interpretabil, la discretia Consiliului de Administratie si al presedintelui acestui consiliu. Stiu regulamentul, am participat la jurizare in sesiunea din vara anului trecut, de atunci stiu ca sint multe probleme punctuale. Lista de festivaluri agreate de CNC este conceputa aberant, scurtmetrajele puncteaza la fel ca lungmetrajele, in fapt nu exista o comisie tehnica menita sa calculeze profesionist punctajele concurentilor. Totul se face la botul calului si se calculeaza pe loc, cu comisia de fata, cind in mod normal, toate informatiile furnizate de casele de productie ar trebui verificate pe indelete. Si, nu in ultimul rind, trebuie desecretizat concursul, pentru ca nu este un cenaclu literar, ci o competitie de proiecte cinematografice, asa ca e nu numai normal, dar si util ca, atunci cind juriul judeca un scenariu, sa cunoasca si regizorul care-l va filma”, a declarat, pentru NewsIn, Radu Muntean.
Despre deficientele concursului CNC, in forma sa actuala, vorbeste si regizorul Sergiu Nicolaescu. Acesta anticipeaza insa, in calitate de parlamentar, solutionarea tuturor problemelor printr-o noua lege a cinematografiei. „Una dintre greselile acestui concurs al CNC este faptul ca proiectele sint secrete. In realitate, numele regizorului, al scenaristului si numele actorilor garanteaza pentru un film. Secret ar trebui sa fie juriul, nu cei care participa la acest concurs. Noi, parlamentarii, avem in vedere o noua lege a cinematografiei, pe care speram sa o depunem in cel mult doua luni la parlament. Pe de alta parte, apartenenta CNC la Ministerul Culturii este, ea insasi, o catastrofa. Cinematografia trebuie sa tina de parlament”, spune Nicolaescu.
Producatorul Ada Solomon, al carei film a fost exclus din sectiunea lungmetraj fictiune, pe motiv ca sotul ei facea parte din juriul unei alte categorii, critica, la rindul sau, regulamentul competitiei. „Este foarte ambiguu, asa ca voi depune o contestatie la Comisia de la Ministerul Culturii. Daca doream, intr-adevar, sa fac o smecherie, o faceam, iar asta cu oricare dintre persoanele de la orice sectiune. Legea e asa cum e, dar mai grav e felul in care se aplica: de multe ori, dupa nevoi…E bine, macar, ca permite sa se faca contestatii. Cu alta ocazie, sotului meu (n.r. – Alexandru Solomon) i s-au motivat greseli, sa le zicem, de calcul. Si altii au trecut prin asta, vezi Cristi Puiu, cu «Moartea domnului Lazarescu», un proiect initial respins de comisia de la CNC”, a declarat Ada Solomon.
Sursa: NewsIn