In 21 martie 2008, CNDB a lansat proiectul international „What to affirm, what to perform?/Cartografierea istoriei invizibile”, a carui miza s-a construit in jurul citorva idei centrale. Daca cineva s-ar incumeta astazi sa scrie o noua istorie a dansului, fara sa ocoleasca spatii precum Romania, Austria, Croatia sau Slovenia, ar trebui mai intii sa porneasca prin travaliul intens si foarte dificil de recuperare a informatiilor „invizibile”, „ascunse” in arhive si biblioteci publice, dar mai ales private, si totodata in istorisirile depozitate in memoria subiectiva a putinilor martori existenti.
Proiectul international „What to affirm? What to perform?”, organizat de Tanzquartier Wien si Centrul National al Dansului Bucuresti, Centre for Drama Art Zagreb si Revista Maska – Ljubljana, in cooperare cu Allianz Kulturstiftung, a plecat de la aceste premise si si-a propus sa faca, pe o perioada de doi ani, primii pasi in directia recuperarii si intelegerii trecutului coregrafic si performativ din aceste spatii geografice. La lansarea acestui proiect au avut loc o serie de conferinte si prezentari sustinute de Cosmin Costinas (curator, teoretician), Irina Severin (antropolog, sociolog), Mihaela Michailov (critic artele spectacolului) si Manuel Pelmus (performer si coregraf).
Cartografierea istoriei invizibile II
Partea I
„Si mama a dansat atunci. Oxigenarea arhivei”, de Mihaela Michailov
Eseul isi propune o abordare sintetizata a conceptului de „arhiva mobila”, partajata, cu dublu potential referential: prezentul isi arhiveaza „trecuturile” si trecutul da cheia arhivarii „prezenturilor”. Dansul contemporan romanesc detine, paradoxal, „proprietatea lipsei”, ceea ce face ca arhivarea sa devina un proces de recuperare, de reconstituire si de imaginatie, de fill in the blanks. Cum se poate reconstrui un eveniment pe urmele absentei? Nu devine absenta insasi un eveniment?
„Voci”, de Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu
O prezentare a citorva documente vizuale mai putin cunoscute publicului, ce surprind citiva dintre protagonistii scenei de dans din Romania anilor 1968-1972 (Miriam Raducanu, Gigi Caciuleanu, Raluca Ianegic, Ruxandra Racovita si altii). Vizionarea va fi urmata de o discutie cu coregrafii Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu care vor oferi mai multe informatii despre contextul in care au fost produse fragmentele coregrafice prezentate.
„Concerto Grosso” si „In marea trecere”, doua creatii realizate de Miriam Raducanu si prezentate de creatorul Gigi Caciuleanu
Descoperita in arhiva personala a coregrafului Gigi Caciuleanu, creatia „Concerto Grosso” realizata de Miriam Raducanu, in regia lui Mirel Iliesu, este o productie a studioului Sahia din anii ’60. „In marea trecere”, o alta creatie semnata mai tirziu de Miriam Raducanu pe versuri de Lucian Blaga si muzica Corului Madrigal ii va aduce in prim plan pe Miriam Raducanu, Simona Stefanescu, Sonia Dumitrescu, Raluca Ianegic si Gigi Caciuleanu.
Pauza
Partea a II-a
„Ciocanul fara stapin”. Studiu de caz. Prezentare de Irina Severin
Noiembrie 1965 – Opera Nationala din Bucuresti prezinta in premiera mondiala la Paris spectacolul „Ciocanul fara stapin” in coregrafia lui Stere Popescu. Odata trasa cortina, reactiile divergente ale publicului si ale criticilor de dans – de la entuziam la scandalizare- au creat o serie de controverse legate de stilul inedit al acestei reprezentatii. In plus, in Romania comunista a anilor ‘60 un asemenea eveniment nu putea trece neobservat. In ce consta „ineditul” acestui spectacol si care au fost consecintele sale asupra dansului romanesc sint citeva din intrebarile la care incerc sa raspund.
„Ciocanul fara stapin” – abordari alternative. De la informatia scrisa si teorie la practica artistica – o prezentare de Brynjar Bandlien si Florin Flueras.
CNDB a lansat la finalul anului trecut invitatia destinata tinerilor coregrafi de a participa la procesul de cercetare si reflectie deschis in jurul creatiei „Ciocanul fara stapin” si a autorului sau Stere Popescu. Brynjar Bandlien si Florin Flueras au raspuns acestei invitatii lansind la rindul lor un proces artistic pe care il vor prezenta in cadrul acestei seri.
Video document in premiera nationala: Stere Popescu si „Ciocanul fara stapin” la Festivalul de dans de la Paris, 1965.
Achizitionat de CNDB de la Arhiva Nationala a Audiovizualului din Paris, materialul prezinta un scurt fragment din jurnalul televizat in anul 1965 de catre Canalul ORTF. Creatorul Stere Popescu, aflat la Paris, da o scurta declaratie despre spectacolul sau „Ciocanul fara stapin”, creat pe muzica lui Pierre Boulez (partitura cintata in premiera mondiala in cadrul festivalului). Declaratia este urmata de citeva fragmente filmate din spectacol.