Punctul de plecare l-a constituit fotografia lui Erich Lessing, unul dintre cei mai renumiti fotografi din Austria si membru al prestigioasei agentii Magnum Photos. Expozitia se concentreaza asupra fotografiilor realizate de Erich Lessing incepind cu anii ’50 in tarile din Europa Centrala si de Sud-Est si investigheaza schimbarile ce au avut loc in acest spatiu geografic in deceniile care au urmat.
Curatorii Marina Grzinic si Walter Seidl au fost invitati sa aleaga artisti din tarile respective, care sa reactioneze la fotografiile lui Lessing si sa creeze istorii paralele ce reflecta conceptual schimbarile sociale, politice si istorice din regiune prin intermediul fotografiei.
Lucrarile lui Lessing au fost clasificate in functie de trei subiecte distincte: muncitori si tarani in Europa de dupa al Doilea Razboi Mondial, mai precis modelul fordist de productie capitalista vazut prin prisma divizarii Europei in Est si Vest; politica, in modalitatile sale de reprezentare: istorica, dar si hegemonica, metonimica si metaforica; si, desigur, revolutia, reprezentata de revolta maghiara din 1956.
„Europa: Intre Document si Fictiune” juxtapune aceste lucrari cu o selectie de manifeste contemporane artistice si documentare, ce surprind prezentul si trecutul recent al Europei. Prin urmare, lucrarile fotografice sint vazute drept cazuri paradigmatice de contemporaneitate intre documentar si fictiune. Prin intermediul naratiunii, dar si a gesturilor conceptuale clare si performative, acesti artisti politicizeaza domeniul artistic si realitatea in sine.
In cadrul expozitiei de la Bucuresti (care va fi apoi itinerata in intreaga Europa) figureaza lucrari de Erich Lessing (A), Anna Artaker (A), Manfred Willmann (A), Boris Missirkov & Georgi Bogdanov (BG), Anna Fabricius (H), Martin Kollar (SK), Elzbieta Jablonska (PL), Sejla Kameric (BiH), Ivana Keser (HR), Erzen Shkolloli (KOS), Zaneta Vangeli (MK), Florin Tudor & Mona Vatamanu (RO), Ilija Soskic (MNE), Tanja Ostojic (SRB) si IRWIN (SLO)
„Pentru noi a fost esential sa marcam in mod vizibil un moment politic in cadrul expozitiei, un punct de vedere de la care sa plecam. Politicul este stabilit pe baza a doua puncte distincte. Pe de o parte, fotografia ca mediu de reprezentare ce modeleaza vizual si conceptual tarimul european si, mai specific tarimul european trecut, care la rindul sau este influentat de domeniul paradigmatic al politicii, economiei si socialului, adica Uniunea Europeana. In al doilea rind, exista oportunitatea de a prezenta aspectul politic al reprezentarilor fotografice in strinsa legatura cu procesele de transformare, punind astfel sub semnul intrebarii Eurocentrismul, provincialismul si epistemologia hegemonica predominant centrata pe o perspectiva vest-europeana”, declara Walter Seidl, unul dintre curatorii expozitiei.
Succesorul legal al primei Case de Economii austriece „Erste oesterreichische Spar-Casse”, cu o traditie de peste 190 de ani, Fundatia ERSTE este actionarul majoritar al Grupului ERSTE. Infiintata in 2003, si-a inceput activitatea doi ani mai tirziu, dezvoltind trei programe: Social, Cultura si Europa.