In 1959, Biserica Catolica a adoptat un set de prevederi prin care incerca sa se racordeze la realitatile lumii contemporane. Una dintre schimbarile survenite a fost acceptarea din punct de vedere canonic a limbajului vizual al avangardei istorice in reprezentarea divinitatii. Desigur, cubismul si arta abstracta transformate in vitralii sau ilustratii de carte nu mai speriau pe nimeni, o parte din forta lor de soc consumindu-se deja in spatiul specializat al artei vizuale.
Traind in alt spatiu cultural, ortodoxia romana a ramas strins legata de erminia bizantina. La nivel general, au fost putine incercarile de punere in discutie a adaptarii dogmei la realitatea de astazi. Grupul Prolog alaturi de Marian si Victoria Zidaru au fost exponentii cei mai activi ai incercarii de a traduce viata spirituala ortodoxa in limbajul contemporan, punind-o in legatura cu o zona extinsa a creatiei plastice, facind trecerea dintre pictura pe de-o parte, instalatie si obiect pe de alta.
Astazi, orizontul spiritual ortodox poate fi lesne privit printr-un filtru contemporan de catre artistii care abordeaza acest subiect, lucrul acesta facindu-se fara acordul institutiei ecleziastice. Reactia lor poate fi una de imbratisare sincera a valorilor ortodoxiei, transpusa intr-un limbaj vizual diferit de canonul erminiei, sau poate duce la o critica severa a caracterului lumesc si a pretentiilor metafizice a institutiei bisericii.
Young Romanian Art este proiectul de rezidenta al lui Mircea Nicolae, organizatorul si curatorul celor 14 expozitii programate in perioada iulie – octombrie 2009. Aceasta serie de expozitii cu durata de o saptamina urmareste promovarea artei tinere romanesti in timpul Bienalei de Arta de la Venetia 2009.