Organizate de Ambasada Frantei in Romania in colaborare cu Ministerul Culturii si Cultelor, intilnirile se vor concentra pe domeniul cinematografiei. Ele vor reuni, in jurul unor teme de interes comun, reprezentanti ai institutiilor si organismelor publice si private, producatori, regizori, distribuitori si societati de exploatare franceze si romane. Obiectivul consta in angajarea unui schimb de competente si reflectii pentru a favoriza noi colaborari intre cele doua tari.
Veronique Cayla, director general al Centrului National francez al Cinematografiei, si Eugen Serbanescu, director general al Centrului National roman al Cinematografiei, vor prezida aceste intilniri.
Conferintele si atelierele vor permite abordarea unor teme precum finantarea in cinematografie, noul acord de coproductie franco-roman, transmisia digitala, educatia prin imagine, tehnica scrierii unui scenariu si formarea continua.
De asemenea, vor fi prevazute doua evenimente specifice: o adunare a reprezentantilor cinematografelor din cadrul retelei Europa Cinemas Romania si prezentarea selectiei proiectelor de filme romanesti producatorilor francezi.
Mai jos aveti programul complet al manifestarii:
Vineri, 30 octombrie
9:30: Deschiderea Zilelelor franco-romane ale Audiovizualului si Cinematografiei
• Henri Paul, Ambasador al Frantei in Romania
• Daniela Nicoleta Andreescu, Secretar general al Guvernului Roman
• Veronique Cayla, Directoarea generala a Centrului national francez al cinematografiei
• Eugen Serbanescu, Directorul general al Centrul national roman al cinematografiei
10:00-11:15 : Conferinta plenara
Finantarea cinematografiei in Europa, Franta si Romania, intr-un moment de criza
– Care sunt evolutiile recente si perspectivele in ceea ce priveste finantarile publice?
– Care sunt evolutiile recente si perspectivele in ceea ce priveste finantarile private?
In Romania, finantarile publice si private se obtin cu dificultate;
– Care sunt optiunile, pe plan national si european care ar permite o finantare mai importanta a cinematografiei?
– Care ar fi tipurile de ajutoare locale si de venituri pe care ar trebui sa se bazeze cinematografia?
• Veronique Cayla, Directoare generala a Centrului National al Cinematografiei
• Eugen Serbanescu, Director general al Centrului National al Cinematografiei
• Laurent Vallet, Director general , IFCIC (Institutul pentru finantarea filmului si a industriilor culturale)
• Arnaud Esquerre, Directorul biroului industriilor de programe, Directia Media
11:15-11:30: Prezentare
– Xavier Couture, Director Servicii de Continut, Orange: „Noii actori ai revolutiei tehnologice si numerice : o oportunitate pentru lumea creatiei si a cinematografiei”
11:45-13:00 : Perspective
Noul acord de coproductie intre Franta si Romania
Cu ocazia ultimei editii a Festivalului de la Cannes, Ministrul Culturii si Cultelor, Domnul Theodor Paleologu a semnat, impreuna cu omologul sau francez, Doamna Christine Albanel, un acord interguvernamental de coproductie cinematografica. Acest nou acord, pus la punct de catre cele doua Centre Nationale ale Cinematografiei, defineste relatiile intre cele doua institutii in domeniile coproductiei, formarii si cooperarii cinematografice. Acest acord instituie si o comisie mixta insarcinata cu urmarirea si facilitarea aplicarii acestuia.
– Care sunt proiectele in curs de desfasurare din cadrul celor doua centre nationale?
– Cum pot fi dezvoltate coproductiile franco-romane in cadrul acestui acord?
– Cum se poate armoniza acest cadru bilateral cu dispozitivele europene deja existente, ca de exemplu Eurimages, fond european de sustinere ?
– Care este rolul institutiilor europene din acest domeniu?
• Roland Husson,Director Relatii Internationale, Centrul National al Cinematografiei (expert Eurimages)
• Doina Bostan, Directoare Relatii Internationale, Centrul National al Cinematografiei
• Dan Burlac, Producator Saga Film
• Jean-Philippe Raymond, Producator, Hibou Productions (sub rezerva)
13:00: Pauza de prinz
14:30-16:00 : Reteaua Europa Cinemas din Romania
Ambasada Frantei, cu spijinul Instiutului Francez din Bucuresti, a carui sala de cinema beneficiaza de un calificativ «Europa Cinemas», doreste sa sustina dezvoltarea si consolidarea retelei Europa Cinemas reunind toate institutiile din Romania si in ansamblu, toti profesionistii care vor sa propuna o reflectie activa despre transmisia in format digital.
Creata in anul 1992 datorita finantarii prin intermediul programului MEDIA si a Centrului National al Cinematografiei, Europa Cinemas este prima retea de sali de cinema in al caror program se regasesc productii in marea majoritate europene. Obiectivul acestei retele este de a aduce un sprijin operational si financiar salilor care se angajeaza sa programeze un numar semnificativ de filme europene non-nationale, sa organizeze actiuni de animatie si de promovare destinate publicului tanar si de a proiecta filme europene in format digital. Reteaua Europa Cinemas din Romania numara noua cinematografe, aflate in cinci orase, cu un total de noua ecrane.
– Cum trebuie mentinuta si dezvoltata aceasta retea? Care ar fi salile, in special cinematografele de tip multiplex care ar putea fi incluse in aceasta retea?
– Care sunt actiunile si proiectele comune care ar putea fi initiate in interiorul retelei romanesti?
– Cum evolueaza distributia filmelor franceze, romanesti si europene in cinematografele din Romania?
– Care este evolutia societatilor de exploatare in Romania?
• Claude-Eric Poiroux, Director, Europa Cinemas
• Tudor Giurgiu, producator, presedinte al TIFF, exploatant sali de cinema
16:30-18:15: Ateliere la alegere (A sau B)
In continuarea acestei intruniri, atelierul (A) despre transmisia digitala va permite, celor ce doresc, sa continue dezbaterea despre difuzarea in sala. Un alt atelier (B) despre formarea continua va fi propus, in paralel.
A. Transmisia digitala: mize si perspective
Centrul National francez al Cinematografiei este pe punctul de a finaliza un ansamblu de masuri pentru a permite dezvoltarea cinematografiei digitale si de a propune tuturor salilor doritoare, o metoda de a facilita si de a garanta finantarea echipamentului lor digital.
– Care sunt masurile juridice si financiare pe care Centrul National francez al Cinematografiei isi propune sa le ia in scopul favorizarii procesului de digitalizare a salilor?
– Care este impactul transmisiei digitale asupra circuitului de difuzare a unui film?
– Va modifica transmisia digitala situatia raporturilor comerciale intre distribuitori si utilizatori?
– Intre oportunitati si pericole, ce va aduce transmisia digitala pentru (micile) sali de cinema si anume cele din reteaua Europa Cinemas ?
– Revitalizarea retelei de sali de cinema si extinderea retelei Europa Cinemas din Romania se va face prin trecerea la formatul digital?
• Claude-Eric Poiroux, Director, Europa Cinemas
• Tudor Giurgiu, producator, presedinte al TIFF, exploatant sali de cinema
• Jean-Pierre Gardelli, Exploatant et Distribuitor, Carlotta Films si Bodega Films
• Oana Stoenescu, RoImage
B. Care sunt parteneriatele franco-romane in materie de formare continua?
– Care sunt si in ce stadiu se afla institutiile de invatamant franceze si romanesti in ceea ce priveste formarea continua?
– Ce parteneriate pot fi create intre Franta si Romania, in cadrul Programului MEDIA ? Ce domenii ar trebui privilegiate?
Programul MEDIA sustine, din punct de vedere financiar, numeroase actiuni europene de formare, cu caracter transnational cu scopul de a favoriza schimburile de experienta si crearea unei retele europene. In acest program pot fi incluse institutii de toate tipurile (publice, private, specializate…) ce propun formari initiale si continue.
Moderatoare : Delia Mucica, Consilier al Ministrului Culturii si Cultelor si Profesor asociat al Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” din Bucuresti
• Helene Bettembourg, Directia de invatamant si cercetare, INA
• Vladimir Simon, Director, Centrul de Consultanta pentru Programe Culturale Europene
• Christiane Bruere-Dawson, Directoare AFDAS
• Pascale Borenstein, Directoare relatii externe, La Femis
• Cristina Nistor, Lector Univ. Dr., Facultatea de Jurnalism, Universitatea Babes-Bolyai si Rares Beuran, director Media Studio, Universitatea Babes-Bolyai
Simbata, 31 octombrie
09:00-10:45: Ateliere la alegere (C sau D)
Participantii vor putea sa aleaga intre un prim atelier (C) despre formarea in tehnica scrierii scenariilor si un al doilea (D) despre educatia prin imagine.
C. Meseriile din cinematografie: In prim-plan, formarea in tehnica scrierii unui scenariu In Franta, institutiile de invatamant superior specializate in cinematografie si audiovizual propun si cursuri de scrierea scenariilor. Exista, de asemenea, si organizatii si asociatii ce propun stagii, ateliere si chiar sejururi destinate scrierii de scurt-metraje si lung-metraje de fictiune, animatie, dar si documentare.
In Romania, scrierea scenariilor este unul din sectoarele nevralgice ale cinematografiei tinere.
– Care sunt formarile si mijloacele de sustinere in domeniul redactarii scenariilor propuse in Franta?
– Care sunt perspectivele acestui domeniu in Romania?
• Moderator : Stere Gulea, Profesor, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” din Bucuresti
• Jean-Pierre Barnaud, Director CEFPF (Centrul privat european de formare in productia filmelor)
• Christiane Bruere-Dawson, Directoare AFDAS
• Pascale Borenstein, Directoare Relatii externe, La Femis
• Noelle Deschamps, Presedinte, asociatia Equinoxe TBC
• Laurentiu Damian, Director Editura Video si Director Departament Relatii Publice si Internationale, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica «I.L. Caragiale» din Bucuresti
• Mara Nicolescu, scenarista, Ora de vara
D. Publicul tanar si cinematograful, educatia prin imagine
Care sint metodele existente in Franta pentru a sensibiliza publicul tinar pentru cinema?
Educatia prin imagine se bazeaza pe trei programe nationale: „Colegiul la cinema” care aniverseaza 20 de ani de existenta anul acesta, „Scoala la cinema” si „Liceenii si elevii-ucenici la cinema”.
Un proiect pilot „Liceenii la cinema” a demarat in Romania, la initiativa Ambasadei Frantei si a ACRIF (Asociatia cinematografelor de cercetare din regiunea Ile de France), cu sprijinul profesionistilor din cinematografie din Romania.
– Care sint concluziile ce se pot desprinde din experientele franceze?
– Care este formarea destinata profesorilor si cum s-ar putea introduce in institutiile de invatamant romanesti, la nivel judetean si national, actiuni in favoarea cinematografiei?
– Care sint finantarile ce ar trebui sa fie instituite (la nivel de colectivitati locale, regionale, C.N.C….)?
– Care sint perspectivele de extindere la nivel national? Care sint institutiile care ar putea sa sprijine, la nivel national si regional (asociatii, societati de exploatare si sali ale Europa Cinemas, cinemateca, institutii culturale…) coordonarea acestei operatiuni?
• Moderatoare: Irina Margareta Nistor, critic de film
• Helene Jimenez, Directoare Generala, Asociatia Cinematografelor de Cercetare d’Ile de France
• Marie-Christine Brun-Bach, Responsabila Cinematografie, Delegatia academica pentru educatia artistica si actiune culturala, Academia din Versailles
• Monica Stroe, Consilier, Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii
• Claude-Eric Poiroux, Director Europa Cinemas
11:15-12:15: Sinteza Zilelor franco-romane ale Audiovizualului si Cinematografiei
12:15-12:30 : Inchiderea evenimentului
• Henri Paul, Ambasador al Frantei in Romania
• Theodor Paleologu, Ministrul Culturii si Cultelor din Romania
15:00 – 18:00: Intalnirea realizatorilor – producatorilor (pe baza de invitatie)