Tu esti Obama visurilor mele
M-am indragostit de Obama este cel mai nou hit neoficial si neintentionat al campaniei electorale americane. O parodie R&B care face referire la Barack Obama, cel mai bine plasat candidat in cursa electorala pentru viitorul presedinte al SUA, a aparut in urma cu o saptamina si a atras deja mai mult de 1,5 milioane de vizitatori. „Promovezi securitatea granitelor/ Hai sa spargem granita dintre noi/ Reforma sistemului de sanatate/ Ma incalzeste”, cinta o domnisoara, imbracata intr-un tricou cu „M-am indragostit de Obama”.
Intreg stafful de campanie al lui Barack Obama a fost luat prin surprindere de filmul care circula pe Internet si atrage din ce in ce mai multi fani, negind orice legatura cu melodia. Ziarele americane au descoperit ulterior ca initiativa a fost a doi sustinatori ai lui Barack Obama, care au compus melodia si au angajat o actrita prin mica publicitate pentru a filma videoclipul.
Astfel, Barack Obama a reusit sa o invinga fara nici un efort pe Hillary Clinton in cursa hiturilor, desi campania acesteia a fost indelung gindita de strategi. Clinton a declansat un intreg proces de voting pe Internet, invitindu-si sustinatorii sa aleaga melodia dintr-o lista de noua piese. Aparind intr-un videoclip de pe site-ul ei, Hillary i-a indemnat pe americani sa ii ajute echipa care „se lupta, dezbatea si suferea de citeva luni din acest motiv”. De altfel, analistii politici au apreciat-o pe Hillary ca foloseste noile tehnologii pentru a crea o relatie mai directa cu alegatorii sai, in special cei tineri.
In ceea ce priveste melodia de campanie, printre nominalizati se numarau U2, Smash Mouth, Shania Twain si Dixie Chicks. Rezultatul a fost anuntat intr-un alt clip publicitar, in care Hillary si Bill Clinton au realizat o parodie la ultimul episod din serialul Sopranos, nedifuzat la momentul respectiv. Pina la urma, alegatorii au optat pentru o a zecea piesa, propusa de ei si votata in masa: Celine Dion (in mod ironic, o canadianca) – You and I. Un cintec foarte neriscant, inaltator, suprapus cu mesaje clare legate de politica interna si externa si imagini din turneul electoral al lui Hillary Clinton. Cu alte cuvinte, plictisitor. Melodia inca nu a depasit citeva zeci de mii de vizionari si a pierdut din start batalia.
Saxofonul lui Clinton si Ciuleandra lui Basescu
Nu este pentru prima data cind fanii lui Obama se dovedesc mai prolifici decit consilierii platiti cu sute de mii de dolari ai lui Hillary Clinton. Un alt film, realizat de un sustinator al lui Obama si raspindit prin Internet, o infatisa pe Hillary in postura de Big Brother.
Melodiile de campanie electorala sint de mult timp o parte importanta a promovarii candidatilor – cel de-al 27-lea presedinte al Statelor Unite, William Howard Taft, a beneficiat de propriul slagar electoral, cu aproape 100 de ani in urma. Melodiile pop au fost puternic folosite in promovarea candidatilor democrati din anii 1996 si 2000 – cea mai buna alegere fiind considerata Don’t stop de la Fleetwood Mac, tema muzicala a lui Bill Clinton. In topul celor mai cunoscute melodii electorale se numara si Don’t worry, be happy pentru George Bush Senior in 1988 si Right now de la Van Hallen pentru actualul presedinte al Americii. Bineinteles, la fel de cunoscute sint talentul lui Bill Clinton la saxofon si trecutul muzical al lui John Kerry, ambele folosite pe post de arme populiste in campaniile electorale.
Si romanii au dansat pe acorduri politice cu ocazia celei mai recente campanii electorale: Ciuleandra si Romania, trezeste-te! de la Morometii pentru Traian Basescu si Ce bine-mi pare ca ai luat teapa, de la Cassa Locco pentru PSD. Daca alegerile au fost reusite sau nu – asta o pot spune doar analistii politici si rezultatele.