Pentru prima dată în istorie, serviciile de streaming muzical precum Spotify și Apple Music au devenit cele mai importante mașini de făcut bani pentru industria muzicală.
În numai un an, numărul de abonați ai unor astfel de servicii a urcat de la 112 la 176 de milioane. Este o evoluție ce a permis industriei să marcheze al treilea an consecutiv de creștere, după 15 ani în care noile tehnologii au afectat serios piața muzicală.
În cifre, arată datele International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), asta se traduce prin existența unei piețe de muzică în valoare de 17,3 miliarde de lire sterline în ultimul an, în creștere cu aproape două miliarde față de anul precedent.
IFPI spune că o mare provocare este să obțină compensații financiare sporite din partea unor platforme precum YouTube sau Facebook, care susțin că nu pot fi trase la răspundere dacă utilizatorii postează conținut fără să plătească drepturi de autor.
Reprezentanții IFPI speră să impună în Europa anumite schimbări legislative care să silească astfel de platforme la plata unor compensații mai mari către industria muzicală.
Nu toată lumea pare a fi dornică să treacă exclusiv la servicii de streaming muzical, iar Europa a înregistrat cea mai mică rată de creștere, numai 4,3% față de 17,5% America Latină și 12,8% Statele Unite. De exemplu, francezii și germanii par în continuare mult mai atașați de copiile fizice pe CD.
În schimb, China reprezintă unul dintre cele mai înfloritoare teritorii pentru serviciile de streaming muzical, dar cei de la IFPI au mari speranțe și pentru alte zone, cum ar fi Africa. „Potențialul repertoriului african de a prinde și în alte teritorii este fantastic“, spune Adam Granite de la Universal Music. „Așteptăm cât de curând apariția unui superstar african care să aibe un impact considerabil la nivel mondial.“