Peste 1.200 de autori de scenarii au intrat in greva incepind cu 5 noiembrie, pentru a obtine cresterea drepturilor de autor din vinzarea de DVD-uri sau distributia prin Internet. Efectele s-au vazut pe ecranul televizorului inca din prima zi de greva, cind au fost anulate show-uri de succes precum cel al lui Jay Leno (difuzat si la noi de Antena 3) sau David Letterman, din cauza continutului legat strict de actualitate. Prognozata a dura pina in 2008, greva va afecta si serialele de succes ale televiziunilor americane.
Platouri fara „Actiune”
Prison Break a intrat deja in pauza, pina in luna ianuarie, in modu-i caracteristic: cu mistere adincite, intrebari ramase agatate de gratiile inchisorii si un fir narativ taiat chiar in secunda in care se mai pregatea o schimbare brusca a vietii personajelor. Si daca tot vorbim de mistere nerezolvate: despre Lost, cel mai asteptat serial al anului viitor, se zvonea ca va fi aminat pina in 2009, si asta dupa ce sezonul al patrulea ar fi inceput oricum cu sase luni mai tirziu decit majoritatea serialelor. Deocamdata, Damon Lindelof, creatorul Lost, sta linga omologul lui de la Desperate Housewives, depanind amintiri despre vremurile de somaj (destul de dese in viata unui scenarist) in care au trebuit sa imprumute bani de la mamele lor.
Pe platoul de filmari la Anatomia lui Grey nimeni nu mai striga „Actiune!”, dar atmosfera nu este nici pe departe linistita. In relatarile filmate ale grevei, doctorul McDreamy isi abordeaza o privire serioasa de sub sapca pe care o poarta in locul bonetei de chirurg si isi declara sustinerea pentru scenaristi.
Ce vor scenaristii?
Totusi, cum au ajuns scenaristi care cistiga milioane de dolari scriind pentru cele mai vizionate seriale ale lumii sa iasa in strada pentru a cere mai multi bani? Sindicatul scenaristilor cere, in primul rind, o cota parte mai mare din vinzarea de DVD-uri si din distribuirea prin Internet a filmelor. Potrivit unei intelegeri din vremurile in care casetele video inca erau ceva nou in caminele americane, scenaristii primesc in jur de 0,3% din vinzari – adica 4 centi pentru fiecare DVD vindut. Una dintre principalele lor cerinte este cresterea procentului la 0,6%. Pentru filmele de pe site-urile televiziunilor, cum ar fi nbc.com sau hulu.com, care pot fi vizionate gratuit, dar care aduc venituri de 3.000 de milioane anual, scenaristii nu primesc nimic. 0,0$. Zero. Nada. Nil – cum se explica intr-un filmulet de pe YouTube pentru sustinerea grevei.
„In cinci ani, singurul loc in care veti vedea filme va fi pe Internet”, spun protestatarii care considera ca noile media reprezinta viitorul in industria divertismentului si considera ca ar merita sa fie platiti pentru difuzarea pe Internet la fel ca pentru difuzarea la televiziune. Cel mai convingator argument al scenaristilor ramine unul uman: aproximativ 48% dintre acestia intra in somaje lungi, intre diverse contracte, astfel incit banii ce li s-ar cuveni din redistribuirea filmelor reprezinta partea cea mai mare a veniturilor din astfel de perioade.
In tot acest timp, fara ei nu se poate intimpla nimic. Fara ei, bebelusul din Family Guy n-ar mai sti de ce vrea sa cucereasca lumea, nimeni nu s-ar mai distra pe seama sefului ridicol din The Office, lucrurile nu s-ar precipita niciodata pe strada linistita din Neveste Disperate si nici de la Meredith Grey n-am mai afla, la inceputul fiecarui episod, ca „Uneori, in viata… „.
Uneori, in viata, vine un moment in care trebuie sa inchizi televizorul.