Industria muzicală britanică este foarte neliniștită de iminenta separare a Regatului Unit de Uniunea Europeană.
Un Brexit, cu sau fără plase de siguranță, ar putea avea consecințe nebănuite asupra industriei muzicale din Marea Britanie. Șefii acestei industrii sunt neliniștiți; ei nu știu nici măcar ce măsuri de siguranță să ia, din moment ce nimeni nu știe încă ce forma va lua această despărțire dintre Anglia și continent.
„Depinde de ce va însemna cu adevărat Brexit“, scrie ziarului „The Guardian“ Tom Gray, membru al trupei Gomez, ce tocmai a apărut în fața unei comisii de cultură, media și sport a Camerei Comunelor. „Dacă va fi afectată politica vamală, dacă vor crește tarifele, atunci suntem terminați.“
Se așteaptă ca noi reglementări vamale să lovească din plin magazinele de discuri. Cea mai mare parte a CD-urilor și discurilor de vinil vândute în Anglia sunt produse în Europa. „Când primim discuri din SUA, durează o veșnicie până trec prin vamă“, spune Jon Tolley de la Banquet Records. „Iar dacă asta se va întâmpla de acum înainte de fiecare dată când va trebui să primim un disc, sincer, nu știm cum vom rezolva situația.“
Campaniile de promovare a noilor albume ar putea să coste, din acest motiv, mult mai mult, pe fondul unor creșteri a costurilor de producție ca urmare a devalorizării lirei din ultima perioadă. Pe scurt, scrie „The Guardian“, muzica va fi mult mai scumpă la cumpărare.
Dar cel mai mare impact al Brexitului l-ar putea simți organizatorii de turnee și concerte, fiind afectați atât artiștii britanici care vor concerta în străinătate, cât și cei străini care vin în Anglia, ca și fanii care vor dori să participe la evenimente muzicale pe teritoriul britanic.
Dar, dacă artiștii mai cunoscuți ar putea avea suficienți bani pentru a suporta această situație, ceilalți ar putea avea mari probleme. „Am lucrat 12 ani pentru a-mi crea un public pe continent“, spune chitaristul John Smith. „Pe moment ne bucurăm încă de libertate de mișcare. Pot să mă plimb pe continent doar cu o chitară și o valiză, fără probleme. Dacă ne vom pierde acest drept, următorul pas logic vor fi controalele vamale, declarațiile vamale, permisele de muncă și măsurile de securitate sporite. Deja trec prin așa ceva de câte ori concertez în afara Europei și în SUA. E costisitor și ca timp, și ca bani. M-aș lipsi bucuros de așa ceva.“ O altă problemă vor fi vizele, industria muzicală cerând guvernului britanic rezolvarea chestiunii, fără a primi încă un răspuns. Asta în ciuda faptului că, fiind o afacere de multe miliarde de lire anual, industria muzicală ocupă un loc extrem de important în economia Regatului.
O altă sursă de venit, turismul muzical, va fi și ea afectată. Numărul celor care vin în Anglia la concerte, estimat la 810.000 de persoane în 2017, va scădea cu siguranță în urma Brexitului.
Probleme similare vor afecta și muzica clasică, iar muzicienii cer deja să fie plătiți în euro, devenind astfel mult „mai scumpi“.
„Industriile creative sunt privite drept un lux, dar nu e așa. Ele sunt chiar inima identității britanice și a economiei Regatului. Dar nu se oferă un viitor viabil“, comentează muzicianul și producătorul Matthew Herbert.