Streamingul a adus industria muzicală înapoi pe linia de plutire, scrie „Billboard“. Dar ce alte surse de venit vor exploata în continuare? Din muzica marilor artiști proiectată pe ecrane sub formă de filme biografice sau documentare.
Premiera și uriașul succes al filmului Bohemian Rhapsody, anul trecut, pare să fi dat startul unei serii de biografii filmate ale vedetelor muzicii. Pe moment, toată lumea laudă Rocketman, o biografie oarecum suprarealistă a lui Elton John, cu Taron Egerton în rolul principal. A fost precedat de Lords of Chaos, un film la limita horrorului despre extremiștii metaliști din Norvegia anilor ’90, și de The Dirt, biografia celebrei formații americane Mötley Crüe.
Poveștile starurilor muzicii au fost întotdeauna foarte îmbietoare pentru cineaști, dar astăzi sunt din ce în ce mai fascinante, inclusiv pentru jucătorii de pe piața streamingului, precum Netflix, Hulu și Amazon. Toată lumea lucrează acum la astfel de filme.
Printre viitoarele astfel de producții sunt așteptate documentarul Pavarotti, regizat de Ron Howard (pe 8 iunie), Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Film by Martin Scorsese (12 iunie, pe Neflix și la cinema), Yesterday, o ficțiune despre ultimul om de pe Pământ care își mai amintește muzica The Beatles (12 iunie), Blinded by the Light, cu muzica lui Bruce Springsteen (în august). Multe alte producții se află în lucru.
Dar nu numai cineaștii au un interes să vadă astfel de filme sau documentare. La fel de interesată este și industria muzicală, a cărei economie depide tot mai mult și ea de streaming.
„Biografiile muzicale reprezintă un teren destul de fertil“, spne Chris Aronson, fost director de distribuție la studiourile 20th Century Fox. „Declinul pieței CD și creșterea numărului de descărcări digitale indică faptul că orice sursă adițională de venituri ce poate fi generată este binevenită“. Cu alte cuvinte, trage concluzia „Billboard“ chiar casele de discuri încurajează aceste filme pentru a câștiga cât mai mult din muzică. Abundența de astfel de producții ascunde faptul că ele sunt foarte greu de realizat.
„E ca și cum ai asambla o cutie cu șerpi“, spune Jeff Jampol, manager pe drepturile de autor ale trupelor The Doors, The Ramones, Jefferson Airplane și Janis Joplin. Aceste filme și documentare vin la pachet cu multe bătăi de cap din cauza drepturilor de autor ce trebuie cumpărate, diverse alte permisiuni ce trebuie obținute, procurarea de materiale de arhivă și altele asemenea. Multe dintre ele nici nu mai ajung să fie făcute.
Dar documentarele sau filmele biografice despre un artist decedat sau retras pot fi unelte teribil de eficiente pentru a aduce un nou public sau un public mult mai numeros spre muzica respectivului artist. Datele analizate de „Billboard“ arată că fiecare astfel de film a avut drept consecință o creștere semnificativă în vânzările sau ascultările în streaming în săptămânile ce au urmat premierei.
În cele șase luni de la debutul lui Bohemian Rhapsody, de exemplu, cererea de streaming pentru muzica Queen s-a triplat, de la 558 milioane la 1,9 miliarde de ascultări. Filmul a generat și o creștere efectivă a vânzărilor de muzică Queen – o creștere de 484% în vânzarea de unități sau discuri. Totul s-a tradus în încasări de 18 milioane de dolari. În cele șase luni de dinaintea premierei filmului, vânzările fuseseră de numai 4,4 milioane.
Spre deosebire de filmele biografice, documentarele sunt produse pe o scară mai mică ce, în general, cere un buget de 1-3 milioane de dolari. Profitul unei astfel de producții însă poate fi considerabil. De obicei, după ce casa de discuri care finanțează își recuperează investiția, are parte cam de 20 la sută din profituri, iar restul de împarte egal între casa de discuri, realizatori și artiști sau reprezentanții acestora. Profiturile depind de felul în care sunt distribuite documentarele, fie în streaming, fie la TV sau cinema.
Prin urmare, tot acest interes pentru film al caselor de discuri este mai mult decât explicabil. În același timp, Warner Music Group încearcă apele într-o direcție care s-ar putea dovedi de viitor. Angajând foști directori executivi de la marile studiouri, WMG vrea să dea chiar unor artiști șansa de a realiza propriilor producții. Astfe, recent, Sia a scris și regizat primul ei film, un musical ce va fi lansat în acest an, în care apar Kate Hudson și Maggie Ziegler. Tot în acest an va fi lansat și K-12, un film scris și regizat de Melanie Martinez, care joacă și rolul principal.