Confruntați cu o situație financiară severă, șefii corporației Paramount au luat o serie de decizii care a lăsat pe toată lumea cu gura căscată și care pun serios în discuție viitorul arhivelor de informații prezente pe internet, mediu despre care se spunea că „aici nimic nu dispare vreodată“.
La începutul săptămânii, Paramount a închis și, pare-se, a șters tot conținutul site-urilor MTV News.com și CMT.com, anulând astfel, în cazul MTV, conținut de informații și video stocat în mai bine de două decenii de activitate. MTV News, ca entitate media, fusese deja închisă de Paramount Global încă de anul trecut. Au devenit indisponibile astfel decenii de conținut de jurnalism muzical, mii de articole și interviuri care datează încă de la lansarea site-ului, în 1996. La fel și în cazul CMT, de data aceasta legat de muzica country, în ce privește ParamountNetwork.com și TVLand. com. După muzică, a venit rândul comediei, iar Paramount a închis complet accesul la arhivele site-ului Comedy Central, 25 de ani de conținut printre care toate episoadele emisiunii The Daily Show din 1999 încoace, 11 sezoane din The Colbert Report, Key & Peele, South Park etc. Multe dintre acestea, a anunțat corporația, vor fi de găsit pe serviciul de streaming Paramount+, dar, comentează specialiștii, aceste producții vor fi selectate dintre cele capabile să asigure un oarecare profit, în vreme ce restul conținutului va rămâne indisponibil. Iar acest măcel digital va continua probabil, având în vedere problemele Paramount.
Dar Paramount nu este singurul loc foarte cunoscut de pe internet de unde dispare conținutul. Săptămâna trecută, de exemplu, Internet Archive a anulat accesul la peste 500.000 de cărți digitalizate oferite la secțiunea de „împrumut digital“, după ce instituția a pierdut un proces intentat de câteva edituri foarte mari.
Aceste dispariții par să justifice temerile exprimate tot mai frecvent în ultimii ani că orice formă relevantă de conținut digital, de la cărți și articole, la filme și muzică, stocate doar în rețea, nu este ferit de dispariție. Soluția este achiziționarea acestor produse în format fizic, fie carte, fie CD sau DVD.
Dispariția conținutului de pe internet este dovedită și de un studiu al Pew Research care arată că 38% dintre paginile de net disponibile în 2013 nu mai există astăzi, că 54% dintre articolele de pe Wikipedia citează măcar un site care nu mai există și că 20% dintre site-urile de știri și cele guvernamentale americane au linkuri care nu duc nicăieri.