La timpuri noi, trupe vechi
Week-end-ul inaugural al festivalului „Performing Revolution” (6-7 noiembrie) este rezervat unui maraton muzical intitulat „Rebel Waltz: Muzica underground din spatele Cortinei de Fier”. Si ce putea fi mai potrivit la aniversarea acestor vremuri noi pe care le-a adus Revolutia din 1989 decit o reactivare a muzicii unor trupe rebele pe care autoritatile comuniste le-au considerat intotdeauna incomode? Din Romania, Timpuri Noi intregeste un line-up de fier din care mai fac parte: cehii de la Psi Vojaci, pusi la index de politia secreta inca de la primul lor concert din 1979, cind membrii trupei aveau 14 ani; fostii lor „colegi de tara”, slovacii de la Bez Ladu a Skladu; legendara trupa punk din Polonia, Dezerter si maghiarii de la Kontroll Csoport.
Timpuri Noi in concert la Club A, 1984, credit: Mirel Leventer
Evenimentul, coprodus de ICR New York, a fost deja popularizat in programul duminical SudayArts News de la televiziunea publica new yorkeza Channel 13 si recomandat de prestigiosul saptaminal New Yorker, care i-a descris pe Timpuri Noi ca fiind „o trupa care a cintat in deschiderea tuturor numelor mari, de la Iron Maiden la Rod Stewart, autoare a unor piese cu subtext politic si impregnate de New Wave-ul anilor ’80”. Mai ramine de vazut – si de auzit – cit de nostalgic (pentru unii) sau exotic (pentru altii) va suna vineri seara, in clubul (Le) Poisson Rouge, contagiosul refren al celui mai mare hit Timpuri Noi, Perfect: „Totul e minunat”.
Spectacolul Revolutiei
ICR New York este partener si coorganizator a numeroase alte evenimente ce acopera intreg New York-ul intre noiembrie 2009 si martie 2010, care includ: lecturi publice cu participarea scriitorilor Dan Sociu si Matei Visniec, in contextul mai larg al lansarilor – in premiera – a unor antologii de literatura, respectiv dramaturgie est-europeana; o prezentare autobiografica performativa a dramaturgului Saviana Stanescu in care autoarea isi exploreaza tineretea petrecuta in Romania, inainte si dupa 1989 si experienta sa de emigrant la New York; si, nu in ultimul rind, a patra editie a Festivalului de Film Romanesc de la New York (4-6 decembrie) care se va deschide cu documentarul de montaj Videogramele unei revolutii, de Andrei Ujica si Harun Farocki, probabil cea mai transanta deconstructie a Revolutiei din Decembrie 1989.
„Acoperirea artistica” a festivalului „Performing Revolution” va fi dublata academic de simpozionul „Dupa Comunism: Impliniri si dezamagiri post-1989”, programat in februarie 2010 si precedat de dezbaterea „Ca si cum comunismul n-ar fi existat” de pe 5 noiembrie de la Institutul Harriman din cadrul Universitatii Columbia, la care participa scenograful si profesorul de design Nic Ularu.
Piesa de rezistenta a intregului festival „Performing Revolution” este insa elaborata expozitie intitulata „Revolutionary Voices: Performing Arts in Central & Eastern Europe in the 1980s”. Expozitia investigheaza modul in care artele spectacolului au incercat – si masura in care au reusit – sa depaseasca barierele impuse de politicienii si cenzura comunista in anii ’80, anticipind in acest mod schimbarile politice si sociale care au intervenit ulterior.
Pentru a pune in evidenta contextul romanesc, alaturi de cel din Cehoslovacia, Germania, Polonia, Slovenia/Iugoslavia si Ungaria, ICR New York a produs si prezinta urmatoarele exponate: o brosura/ziar care include scurte texte despre cenzura in teatrul romanesc din anii ’70-’80; fragmente video si afisul spectacolului Dimineata pierduta de Gabriela Adamesteanu, dramatizare si regie Catalina Buzoianu, una dintre montarile antologice din anii ’80; fragmente video despre scena muzicala underground din Romania, explicitate prin fragmente video din concertele formatiei Timpuri Noi si un fragment din concertele gazduite de Club A in anii ’80; un montaj video relevant pentru grandoarea spectacolului artistic de larg consum patentat de regimul comunist, cu mostre din Serbarile 23 August, Cintarea Romaniei si Cenaclul Flacara, urmat, ca un tip de raspuns subversiv, de Dialog cu Ceausescu, lucrare video din 1978 a artistului vizual Ion Grigorescu.
Expozitia „Revolutionary Voices” va fi deschisa in perioada 18 noiembrie 2009 – 20 martie 2010.