„Self Reflecting 30” este caracterizarea in picturi clare si limpezi, ca niste simple propozitii taioase, a vietii unei fete, pe nume Anto. O viata de est-europeana traita jumatate in comunism, cealalta in post-comunism, tranzitie si democratie.
O cronologie a imaginilor esential de banale, ce leaga intre ele sclipiri sincere de intimitate, dar si amintirile comune unei generatii ajunse acum la virsta de treizeci de ani. Imaginile pot arata primele concluzii, unele destul de categorice, altele aproape duioase, ale cadranului ceasului privit tot mai des pentru timpul ramas. Pentru ca amintirile comune ale generatiei sale sa poata fi individual recuperate ori descoperite, Zoltan Bela realizeaza citeva capsule autentice incarcate cu magia timpului. In ele sunt conservate: racheta-ascutitoare, acuarelele „Pitic”, jocul de carti „Pacalici” ori „Animale din continente”, cureaua uniformei de pionier etc. Acestea functioneaza ca un tragaci pentru saltul in universul imaginilor pictate.
Picturile din „Self Reflecting 30” invita la realitatea intuita prin identificare afectiva cu personajul feminin Anto. Din picturi poti vedea ce-i place lui Anto si ce nu. Ii place spre exemplu sa citeasca indiferent unde, fie in metrou ca in lucrarea „News”, fie acasa ca in „The Reader”. Ii mai place sa primeasca cadouri ca in „The first watch”, „The gift II”, „Christmas Joy”, dar sa le si intoarca ca in „Supermom”. Fina calitate, comun numita de portretist, este amplificata inspre intreaga atmosfera a picturilor lui Zoltan Bela. Intilnirea razelor de soare trecute prin fereastra cu portrete modelate intr-o lumina aurie, au efecte magnetizante in imagini precum „Supermom” sau „The feeling”.
Desi are educatia academica si stilistica formata la scoala de pictura de la Cluj, Zoltan Bela nu este nici crud realist, dar nici enigmatic romantic. Universul sau nu este atins de probleme sociale ori incarcat de anxietate, crispare, ori alienare. Asa incit pictura sa reuseste sa dea o fata umana, domestica unor subiecte convertite politic ori propagandistic, precum ziua in care pioniera Anto a fost pusa la panoul de onoare „Pride”, ori cea in care Mos Gerila venea la serviciul mamei cu cadouri „Christmas Joy”.
In continuarea cronologica a acestui fir epic al transformarii fetei in femeie este introdus cel de-al doilea personaj al picturilor „Self Reflecting 30”. Acesta este Luca, baietelul super-rapid, iar Anto este simbolizata de jucaria din mina sa, „Femeia elastic”. Toata acesta poveste pictata i se datoreaza lui Zoltan Bela.
*Anto e sotia lui Zoltan Bela, iar Luca este fiul lor.
Cosmin Nasui