Puiu, caruia juriul i-a respins doua proiecte depuse pentru prima de dezvoltare (partile doi si trei din seria de sase filme deschisa de Moartea domnului Lazarescu), chibzuieste doua saptamini si dupa Sfintul Ion organizeaza o conferinta de presa.
Cristi Puiu denunta confuzia concursului, lipsa de competenta a juriului, secretizarea proiectelor si a juriului si, in general, faptul ca nu e exista o „politica culturala coerenta in privinta cinematografiei“. El se declara mai satisfacut sa fie pe lista refuzatilor alaturi de Radu Jude, Dumitru Budrala si Ileana Stanculescu, decit pe lista cistigatorilor, unde pe linga Cristian Mungiu, Radu Muntean, Catalin Mitulescu, Tudor Giurgiu se afla Marius Theodor Barna, Adrian Popovici sau Sergiu Nicolaescu.
Cristi Puiu a spus un adevar, numai ca cele trei filme de succes ale anului 2006 nu sint trei, ci patru. Dar da, trei dintre ele n-au fost facute cu finantare curata de la CNC. Porumboiu a facut A fost sau n-a fost? din banii lui, Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii e coproductie, iar Moartea domnului Lazarescu a primit bani de la CNC in urma audientei la ministrul Culturii. Doar Hirtia va fi albastra a obtinut finantare in urma concursului si s-a facut cu bani romanesti.
Vulgaritatea nu e gratuita
In replica la scandalul provocat de Cristi Puiu, CNC a venit cu un comunicat rizibil, in care printre argumente gasim si aceasta impartire a filmelor romanesti: „Strategia CNC cuprinde incurajarea, in mod egal, atit a proiectelor filmelor de autor, de stilistica speciala, susceptibile de a continua succesele internationale importante repurtate de noul val de cineasti romani, cit si a proiectelor filmelor de poveste mai traditionale in forma si limbaj cinematografic, susceptibile de a readuce marele public in salile de cinema. CNC respinge vulgaritatea si obscenitatea gratuite, menite sa ascunda dramaturgia precara si lipsa fondului de idei“. Dar despre Azucena, Margo, Pacala se intoarce et comp. ce crede CNC-ul? Probabil ca vulgaritatea nu e gratuita, ci ascunde un mare fond de idei. In acelasi comunicat, CNC se arata deschis unei noi dezbateri si lanseaza prima propunere. Cititi si spuneti-mi daca nu va ginditi la ce ma gindesc si eu: „doua-trei posibilitati de finantare – in afara de concurs si necontestabile – sa fie acordate exclusiv Consiliului de Administratie al CNC pentru creatori sau proiect considerate de CNC stringente sau strategice pentru promovarea culturii cinematografice romanesti“.
E o mare prapastie aici si acum, dar ea nu se mai casca intre doua generatii biologice. Nu cred ca generatia tinara e unita – au demonstrat-o reactiile colegilor la revolta lui Puiu – si inclin sa cred ca fiecare e pentru el. Una a fost in 2004, alta acum. Mai cred ca Puiu n-a facut scandal numai pentru proiectele lui, ca in spatele felului lui dificil de a fi stau o mare inocenta si naivitate, si chiar il cred cind afirma ca se simte mult mai bine acum ca a spus ce-a spus, mai ales ca in 2004 a fost acuzat ca profita de sistem, desi il critica. Dar care e pretul?