In putine orase mari ale tarii se simte o confruntare sanatoasa, nici macar in Bucuresti campania nu e mai animata. Anost. Acesta e termenul care ar caracteriza primele doua saptamani de campanie.
Pana in ziua alegerilor nu veti vedea bannere la tot pasul si nici fete de candidati intinse pe blocuri. Chiar si campania la TV e plicticoasa, intrucat candidatii fie n-au ce spune, fie accepta cu greu confruntari cu contracandidatii.
Este interzisa utilizarea in campania electorala pana si a brichetelor, canilor, vestelor sau a tricourilor. De produse alimentare sau bani nici nu poate fi vorba. Oferirea de foloase cu scopul determinarii alegatorului sa voteze un anume candidat se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani.
Interesant e ca unii dintre politicienii intrati in cursa localelor au inceput sa investeasca sute de euro pe Facebook, pentru a-si creste vizibilitatea, dar mai ales numarul de like-uri. Efectul este insa adesea hilar: degeaba iti promovezi postarile, daca nu ai ce transmite.
E important ce spui, nu cat de mare e investitia in online. Conteaza ideile, nu sutele de like-uri primite aiurea.
Campania pentru localele din acest an e lipsita de idei, insa trebuie s-o spunem pe sleau: multi dintre candidati sunt slab pregatiti. Nu avem dezbateri pentru ca oamenii n-au ce sa spuna, nu stiu sa polemizeze si n-au nici solutii pentru problemele localitatii.
Luati primii doi clasati din localitatea dumneavoastra. Sigur ca ati auzit de ei, i-ati vazut la televizor, dar le cunoasteti principalele idei? Stiti care le sunt propunerile?
Din acest motiv apare si sentimentul ca nu se intampla nimic, ca asistam la cea mai plictisitoare campanie pentru locale din 1990 incoace. Nu exista mesaje, cum nu exista nici dezbatere.
La scrutinul pentru prezidentiale un rol determinant l-a avut online-ul. La locale lucrurile se schimba, campania nu poate fi unitara. Una e Capitala, altele sunt problemele la Iasi, Bacau sau Suceava. Castiga cel care va iesi cel mai mult pe teren. Oamenii vor sa vada viitorul edil la lucru, printre blocuri, iar asta e valabil pentru orice primarie.
Dar si in acest caz legea e neclara. Ai voie sa iesi in targ purtand tricouri cu insemnele partidului? Aceasta intrebare a fost adresata de candidati Autoritatii Electorale Permanente.
In timp ce legea restrictioneaza actiunile electorale clasice, primarii in functie sunt liberi sa faca orice doresc. Buna parte dintre edili si-au programat evenimente taman in campanie, dar fara a se afisa cu insemnele partidului din care fac parte. Asfaltarea unui drum, un concert, premierea cuplurilor care au implinit 50 de ani, toate acestea au conotatii electorale evidente. Nici nu e nevoie de vreun insemn electoral sau indemn explicit la vot, candidatul-edil e avantajat in fata competitorilor.
Marea problema ramane insa legata de alegerile intr-un singur tur. Oricat de palid ar fi ultimul mandat, primarul in functie porneste cu prima sansa. De aici si refuzul dezbaterii directe cu principalul urmaritor, cateva puncte pierdute pot fi din start asumate.
Ce se va intampla in urmatoarele doua saptamani? Va fi ceva mai multa agitatie, pentru ca ultima impresie conteaza. Posibil sa asistam la dezvaluiri despre principalii candidati, care ulterior sa fie rostogolite de fanii partidelor. Insa e greu de crezut ca in 14 zile mai putem vedea rasturnari spectaculoase. Cel mult se pot recupera cateva puncte. Singurii care mai pot fi convinsi sunt indecisii, in rest e complicat sa muti un vot de la PSD la PNL. Sau invers!
Campania asta anosta ofera sanse minime partidelor mici sau independentilor. E drept ca si prestatia acestor candidati lasa mult de dorit. In concluzie, va fi o batalie doar intre PSD si PNL, cu surprize doar ici-colo.