Warcraft, o productie de 160 de milioane de dolari, a castigat pana acum, in SUA, numai 24 de milioane, incasarile din restul lumii urcand insa la uluitoarea suma de 304,7 milioane de dolari, mai ales gratie unei performante mai mult decat stralucite in China – 156 de milioane de dolari, in numai sase zile.
Propulsat de succesul local al jocurilor din serie, Warcraft este cel mai mare triumf american in China: in numai o saptamana, el a eclipsat incasarile totale inregistrate de ultimul Star Wars!
Adevarul este ca aceste rezultate au fost anticipate de catre cei de la compania producatoare, Legendary Pictures, care, potrivit „Variety“, au orchestrat cu mare grija o strategie tintita special pentru China, antrenand diverse companii locale in a deveni parteneri financiari ai filmului si incheind o lunga lista de sponsorizari, de parteneriate promotionale etc. Nu trebuie uitat ca studiourile Legendary Pictures au fost achizitionate anul trecut de catre conglomeratul chinez Wanda Group.
Unii analisti cred ca acest triumf chinez al lui Warcraft este o noua dovada a faptului ca Hollywood-ul ar trebui sa isi faca griji in ceea ce priveste viitorul.
Experienta ultimilor ani i-a facut pe capii marilor studiouri americane sa ia tot mai mult in considerare piata chineza, cu atat mai mult cu cat China va deveni in 2017 o piata de film mult mai mare decat cea americana.
„Credeti ca Warcraft e un urias esec? Nu, el a schimbat pentru totdeauna blockbusterele!“, a scris revista „Wired“. Fiindca, desi multe filme au avut in ultimii ani un succes mai mare pe piata chineza decat pe cea americana (Pacific Rim este un exemplu), disparitatea in ceea ce priveste incasarile lui Warcraft nu a existat pana acum si constituie un precedent nelinistitor.
Hollywood-ul, obligat sa gandeasca global in termeni financiari, ajusteaza tot mai mult continutul filmelor pentru piata chineza, o piata atent controlata de autoritatile comuniste.
Pe de o parte, viitorul blockbusterelor americane in ecuatia chineza este dominat de aspectul financiar, fiindca, spun expertii, este posibil ca, in viitor, americanii sa produca filme finantate de chinezi (poate chiar Warcraft 2) si care nici macar nu vor fi distribuite in SUA (cu consecinte apreciabile pentru distribuitorii nord-americani).
Pe de alta parte, este limpede ca finantatorii chinezi (si, in special, autoritatile) au si vor avea un cuvant tot mai greu de spus in ceea ce priveste continutul filmelor, exercitand o forma mai mult sau mai putin subtila de cenzura. O forma de soft-power, de care China va profita fara doar si poate. Caci, spune faimosul Jackie Chan (intr-un interviu acordat celor de la „The Hollywood Reporter“), „daca putem face un film care sa castige 10 milioane de yuani, atunci oamenii din intreaga lume care studiaza cinematografia vor invata chineza in loc sa invete engleza“.