Aparitia fotografiei a reprezentat a doua mare revolutie in modurile de comunicare. Prima, cu trei secole mai devreme, a fost aparitia tiparului, care a proliferat informatia textuala. Asa cum scria Vilem Flusser, intentia scrierii a fost aceea de a „media intre om si imaginile sale”, iar „mediul rece” al tiparului, ca mijloc de multiplicare industriala, a dezvoltat in perioada moderna gindirea abstracta. Fotografia a impus puterea culturala a sensibilului si concretului.
In decursul unei istorii de aproape doua sute de ani, fotografia a cunoscut un continuu proces de autodefinire in raport cu celelalte arte vizuale, de la pictura si sculptura, pina la film. La inceputul secolului trecut, revista „Camera Work”, editata de Alfred Stieglitz, a avut un rol esential in fundamentarea teoretica a fotografiei directe, straight photography, un moment important in emanciparea de limbajul artelor plastice, reprezentat de fotografia pictorialista. De atunci, mai multe generatii de artisti fotografi au explorat semnificatiile psihologice ori pe cele socio-politice in raport cu strategiile avangardei.
„Obstacolul” lui Jeff Wall
Artistul canadian Jeff Wall a impus, in ultimii 30 de ani, un mod de abordare a fotografiei din perspectiva artei contemporane. Fotografiile sale imense, realizate pe folii transparente si montate in cutii luminoase, combina seductia ecranelor colorate de cinema cu prezenta fizica a sculpturilor minimaliste. Imaginile lui Jeff Wall, obtinute cu camere foto pe format mare – profesionistii cunosc resursele artistice ale celei mai avansate tehnici fotografice –, sint complicate puneri in scena ale relatiilor sociale, cu referinte la tablouri cunoscute din istoria artei, si reprezinta comentarii la saturatia imagistica la care sintem supusi in timpurile comunicarii globale mediatice. Traditia picturii figurative, cinema-ul, minimalismul si arta conceptuala, fotografia documentara sint referintele principale evocate de artist in lucrarile sale. In „The Stumbling Block/ Obstacolul”, analizeaza posibilitatea de schimbare a obisnuintelor zilnice din viata oamenilor, prin crearea artificiala a unei situatii in care personajele fotografiei sint „oprite” din fluxul cotidian, prin intermediul unui „obstacol uman”.
Jeff Wall este un sofisticat ginditor si teoretician al artei si culturii contemporane, care, pe linga nenumaratele expozitii organizate in ultimele 3 decenii si cursurile de fotografie predate la universitati, publica texte despre dimensiunea sociala a diferitelor teorii ale reprezentarii.