Pe aripile Internetului
Internetul a schimbat dragostea sau cel putin declaratiile de dragoste. Incercati sa va inchipuiti un Romeo si Julieta al zilelor noastre: s-ar mai fi otravit Romeo in fata frumosului trup nemiscat al iubitei lui? Bineinteles ca nu, mai ales ca Julieta i-ar fi explicat totul printr-un email. Sa ne mai gindim la Nicole Kidman in Cold Mountain: in loc sa astepte ani in sir o veste de la iubitul ei de pe front, in zilele noastre ar fi gasit zilnic cite un videoclip postat pe YouTube cu vesti de la soldatul din Irak pe care il asteapta acasa. Pe aripile vintului? Pai, Rhett n-avea decit sa citeasca ce scrie Scarlet pe jurnalul online pe care Scarlet l-ar fi tinut pentru copilul lor inca nenascut si s-ar fi lamurit imediat in legatura cu sentimentele ei.
Povestile de dragoste ale zilelor noastre sint altfel. Si aici nu este vorba neaparat de cei 40 de milioane de americani care isi cauta jumatatea prin serviciile matrimoniale de Internet, ci de cei care isi traiesc iubirea altfel decit parintii nostri. Sentimentele se infiripa intre avatari, sint construite din clickuri si hyperlinkuri, se exprima in secret in paradoxalele jurnale intime publice, se consfintesc in declaratii de dragoste cu 1 milion de vizitatori pe pagina, se termina in depresii filmate.
Prima: Casatorie cu 700.000 de pageviews
Sa luam ca exemplu asa-numita „cea mai publica declaratie de dragoste din istoria omenirii”: o cerere in casatorie care trebuia difuzata in timpul pauzei de la Super Bowl, adica in cele mai scumpe minute din istorie – 2,5 milioane de dolari pentru 30 de secunde. Pretendentul cu ideea, J.P., a hotarit sa incerce sa stringa acesti bani de la binevoitori din toata lumea si a creat un blog al povestii cererii in casatorie. Jurnalul a fost urmarit cu sufletul la gura de 200.000 de vizitatori, dar pina la urma cererea in casatorie nu a mai fost difuzata decit in timpul unei pauze publicitare a serialului ei preferat. Propunerea si reactia fetei au fost vazute pe Internet de 700.000 de ori.
A doua: indragostitul si profilul
Broker este un tinar indragostit cu blog si vrea sa stie toata lumea. Mai putin ea. Ea, o colega de facultate, un „profil” pe o retea sociala, o melodie care i-a mers la suflet, apoi un ID de messenger, apoi o absenta de pe messenger care s-a tradus prin fluturasi in stomac, urmate de alte sperante izvorite dintr-un concert de buzz-uri, taceri calculate, asteptari, treceri de pe visible sau invisible… si telenovela continua. Pe http://broker.weblog.ro.
A treia: un sarut programat
Ultima poveste de dragoste incepe intr-un joc de pe Internet: Second Life este o lume virtuala in care oricine poate fi ceea ce isi doreste. Este o lume de personaje, monstri, animale si alte entitati desenate in 3D, in spatele carora sint oameni adevarati.
Iubirea a inceput cind el, Phil Murdock, s-a decis sa o agate darimindu-i sufrageria cu motocicleta. Pentru a trai emotiile primului sarut, au trebuit sa creeze o animatie; prima data cind au facut dragoste se intimpla tot prin miscari create pentru animatii in programul Posting. In viata reala, traiau la peste 1.000 km unul de altul, iar ea avea un copil.
De obicei, discutiile de seara pe Yahoo Messenger nu pot inlocui o cina romantica si o luminare aromatherapy. Un email poate fi si o frumoasa scrisoare de dragoste, dar nu mai poate fi minjita de lacrimi (si felicitarile electronice oricum sint mai la indemina). Te poti indragosti de cineva care are chiar aceleasi gusturi muzicale si literare, dar nu mai poti zimbi uitindu-te in ochii celuilalt. Internetul ne face sa ne reinventam, dar undeva, la sfirsitul zilei, probabil ca un sarut tot este mai bun decit un milion de pupici.