Un calut numit dorinta
Ferrari nu isi poate sarbatori ziua de nastere decit cu glamour, publicitate si invitati numerosi, dar selecti. 10.000 de soferi vor lua parte la imensul tur al lumii pus la cale de caravana Ferrari, care a pornit in luna ianuarie din Abu Dhabi, oras ce va gazdui in curind un parc tematic, a trecut prin China, Japonia si Africa de Sud inainte de a ajunge pe continentul american. De aici, caravana se va intoarce in Europa, destinatia finala fiind fabrica din Maranello, Italia.
Prin fiecare oras in care trece, caravana ii aduna pe cei din exclusivul club al proprietarilor de Ferrari intr-o parada cu mii de spectatori. Soferii vor preda, de la tara la tara, o pretioasa stafeta – pe care apar emblematicul calut italian incrustat in platina si diamante, precum si 60 de simboluri reprezentative pentru istoria companiei, de la primul succes in Marele Premiu al Romei din 1947, pina la cele din 2006.
Mai putin mediatizata este o expozitie deschisa in Italia care ne aminteste de ce Ferrari nu a fost niciodata doar o masina, ci mai mult o aspiratie. Expozitia aduna 40 de fotografii in care starurile Hollywood au fost imortalizate linga masinile lor Ferrari, pe platou sau in viata de zi cu zi. Secvente de film, montate impreuna, spun povestea unei masini care a impartit ecranul cu Ava Gardner, Gregory Peck, Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Alain Delon si celebritatile zilelor noastre – fara a se putea spune exact cine este adevarata vedeta.
Sotinc prin Cortina de Fier
Nu e vorba, si Trabantul a fost star-guest in numeroase filme cu rasunet, dar nici in cazul lui nu se stie cine este mai celebru: porcul sau masinuta pe care o roade, de-a lungul filmului lui Kusturitza, Pisica Alba, Pisica Neagra.
La polul opus al luxului, Trabantul se pregateste si el de aniversarea a 50 de ani de existenta. In Berlin, orice parada a celebrei masini est-germane a fost interzisa, din cauza riscurilor de poluare excesiva. Nostalgicii automobilului din plastic si carton, organizati in peste 80 de cluburi, vor putea totusi sa marcheze momentul in celelalte orase din Germania, motorul generator de fum al Trabantului fiind o celebra exceptie de la reglementarile anti-poluare.
Pina la incetarea productiei, in 1991, fabricile Trabant au construit peste 3 milioane de autoturisme, dintre care 52.000 sint inca in functiune in Germania, potrivit BBC.
Aniversarea de 50 de ani va viza in special latura simbolica a Trabantului – vazut nu atit ca semn al comunismului, cit al revolutiei si libertatii. La 1 ianuarie 1990, revista „Time” dedica un intreg articol micutei masini germane, pe care a numit-o „vehiculul spre libertate al unei tari intregi”. Inca dinainte de caderea Cortinei de Fier, Trabantul era masina in care refugiatii din Germania de Est treceau granita. Apoi, prin spartura aparuta in Zidul Berlinului, cetatenii Republicii Democrate s-au revarsat peste granita in Trabanturile lor zgomotoase, in cautarea magazinelor si a unei vieti mai bune. Multi doreau sa isi vinda masinile pe nimic, in speranta de a putea cumpara concurentul occidental al Trabantului, celebra masina Volswagen Beetle.
In Romania, anunturile de mica publicitate ne imbie sa ne cumparam propriul Trabant cu aproximativ 1.000 RON. Negociabil, vorba bancului: „Cum dublezi valoarea unui Trabant? Ii faci plinul”.