Continuam cu Partidul Social-Democrat, al carui slogan e lung, greoi si abscons: „Romania sociala. Pe primul loc oamenii!”. Incercati numai sa scandati: Ro-ma-ni-a so-ci-a-la! Pe pri-mul loc oa-me-nii! Suna prost si e de mirare, fiindca in PSD se gasesc foarte multi fosti activisti de partid din PCR, iar comunistii se specializasera in slogane si scandari. (Era cam singurul lucru in care aveau o oarecare competenta.) Mai grav e ca sugereaza, la o lectura rautacioasa, imaginea unei Romanii vesnic sarace, „sociale”, in care oamenii trebuie mereu ajutati (primii), ba cu un corn, ba cu un lapte.
Ca partid de stinga, cu reprezentanti selectati dintre fosti comunisti de frunte, deveniti azi destul de capitalisti ca fire, PSD ar putea incerca multe variante de slogan, de la clasicul „La vremi noi, tot noi!” pina la „Senzatii tari din 1945”. Un slogan direct – pentru alegatorii care apreciaza sinceritatea – ar fi si „FSN-PSD/ Tot noi facem ordine!”
Partidul Romania Mare nici n-are de fapt un slogan, ci o ditamai zicerea: „Vom fi iarasi ce-am fost si mai mult decit atit!” Daca liderii PRM tin la lungime, cel putin adevarul acestui citat ar trebui adaptat: „Vom fi iarasi ce-am fost, ba chiar si mai prost!” Suna si mai bine. Rimeaza. Pentru inventarea unui slogan concis, taios, radical, e nevoie de mai putine cuvinte. Ar merge: „Romani, bu-hu-huuu!” (semn ca patria e in pericol), „Noi Vadim, voi vaditi” (pentru a evidentia liderul carismatic) ori „Izmana pe tricolor” (o definire aproximativa a doctrinei PRM, dar cu avantajul ca are iz folcloric).
Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania seamana la stil cu PRM, adica are – cel putin in romana – un fel de slogan lung cit o zi de post: „Existam pe lumea aceasta pentru a fi undeva acasa.” E drept, se potriveste foarte bine liderilor UDMR, desi usor modificat, cu adresa directa la alegatorii maghiari: „Existati pe lumea asta pentru ca noi sa fim undeva acasa. La Bucuresti!” Altfel, dat fiind comportamentul politic al liderilor UDMR, mult mai potrivite ar fi sloganele „Autonomie si saracie” sau „Mereu in frunte, mereu in alta luntre!”
Cel mai stupid slogan intilnit pina acum il are insa Partidul Conservator: „Afirma-te, romane!” Cum adica „Afirma-te”, romane? De ce nu „Logheaza-te, romane!”? Sau, daca tot e vorba de mindrie nationala, „Cabreaza-te, romane!”? Oricum, activitatea de pina acum a partidului, vesnic in Parlament, desi niciodata cu voturi suficiente, il califica pentru un slogan de genul „Descurca-te, romane!” sau „Invirte-te, romane!”
Nou in peisajul politic romanesc, dar in ascensiune rapida, Partidul Noua Generatie – Crestin Democrat (denumirea completa a formatiunii lui Gigi Becali) are un slogan foarte pretentios: „In slujba crucii si a neamului romanesc”. Grava mi se pare insa inadecvarea la realitate. Daca e sa ne luam dupa asteptarile votantilor, mai potrivit ar fi „Pomana crucii si neamului romanesc”. Pe de alta parte, PNG-CD, partid legat strins (prin patron) de clubul de fotbal Steaua, ar fi mai aproape de adevar cu un slogan ca „Romanii voteaza, Dumnezeu marcheaza”, „1-2-3-4,/ Patria – campionatul!” sau „Un vot – un gol – al nostru!”
Unicul partid al carui slogan mi s-a parut foarte adecvat a fost cel al Partidului National Taranesc (PNTCD): „Fiecare conteaza!” La dimensiunile la care a ajuns, e de presupus ca un simpatizant dintr-un judet oarecare sporeste cota partidului in acel judet cu aproape un procent. Asadar, fiecare conteaza!
In rest, dupa cum am spus, ar fi necesare niste schimbari. Desi bineinteles ca se poate merge inainte si asa – incepe sa ne pese tot mai putin.