Pornind pe urmele cartii lui Alex. Leo Serban „De ce vedem filme”, aparuta in 2007, la editura Polirom, si premiata de Uniunea Cineastilor, conferinta „Si totusi, de ce vedem filme?” propune o calatorie prin Arcadia cinematografica, incercind sa raspunda unor intrebari oarecum practice: „Ce cautam intr-un film?”, „Care sint povestile cele mai potrivite acestei arte?”, „Cum ne ating ele?”, „Cind sintem cel mai disponibili pentru a vedea un film?” si „Unde e mai bine sa vedem un film – intr-o sala de cinema, la televizor, pe un computer?”.
„De ce vedem filme. Et in Arcadia Cinema” reuneste texte despre film semnate de Alex. Leo Serban, publicate in ultimii 16 ani in diverse reviste culturale. Articolele au in comun pasiunea pentru arta cinematografica si o suma de conceptii personale privind locul si rolul vizualitatii in cultura actuala. Ele lanseaza o polemica – implicita sau nu – cu cei pentru care Filmul este o „fetita cu chibrituri” abandonata in afara canonului cultural. in acelasi timp, cartea aduce un omagiu maestrilor cinematografiei (Hitchcock, Bergman, Godard, Pasolini, Paradjanov, Greenaway, Haneke, Tarantino, Wong Kar-wai…) si pune in discutie citeva fenomene cinematografice („Titanic”, „Stapinul inelelor”…) in lipsa carora Hollywoodul nu ar fi fost decit un cartier ca oricare altul al Los Angelesului.
Alex. Leo Serban (n. 1959) este critic de film, jurnalist, traducator si artist vizual. A debutat in 1976 cu un poem in engleza, publicat in revista americana Chicago Review. A semnat traduceri, eseuri, poezie si proza in numeroase publicatii culturale romanesti („Secolul 20”, „Secolul 21”, „Contrapunct”, „Romania literara”, „Luceafarul”, „Litere, arte, idei”, „Caiete critice”, „Euphorion”, „Vatra”, „Balkon – Idea”) si straine („Cover Magazine”, SUA). A fost asistent universitar la catedra de limbi si literaturi straine a Universitatii Bucuresti (1990-1991) si lector la catedra de comunicare audiovizuala a Academiei de Teatru si Film din Bucuresti (1998-2000).
A fost curator si expozant si a facut parte din numeroase jurii internationale in cadrul unor expozitii de arta si festivaluri de film. A initiat si a condus Clubul Cinefililor de pe linga Institutul Francez din Bucuresti. A conferentiat la Lincoln Center din New York (1996), Universitatea Umea din Suedia (1996) si Universitatea Humboldt din Berlin (2000), fiind invitat in emisiunea „Double Je” a lui Bernard Pivot (2004). A facut parte din Asociatia Criticilor Romani – UCIN, din care s-a retras in 2002. In perioada martie 2005-septembrie 2006 a realizat emisiunea de cultura vizuala „Fotograme” de pe TVR Cultural. A mai publicat volumul „Dietetica lui Robinson” (2006), iar in curind ii va aparea un al doilea volum despre film romanesc la editura Polirom.