Intre aceste proiecte, Pas-de-deux (o suita de lucrari ce au facut obiectul unui concurs intern – Premiile Anonima) ilustreaza conceptia personala a ilutratorilor despre relatia intre doi parteneri egali, diferiti si inseparabili: Textul si Imaginea.
O serie de carti de artist ofera experienta intima a intilnirii cu unicitatea obiectului-document, desenat/gravat/ pictat, scris si legat manual, colaj de hirtii desenate/pictate, fotografii ori obiect printat/tiparit/serigrafiat cu exactitate tehnica intr-un tiraj limitat.
Vernisajul expozitiei va prilejui si lansarea Booktariei de texte si imagini, o antologie de texte pentru copii mici si mari, apartinind unor scriitori romani prestigiosi si ilustrate de membrii Clubului. Proiectul este un manifest al ideii ca exista resurse atit in zona textelor originale romanesti pentru copii (macar in sertarele scriitorilor), cit si in cea a ilustratiei de carte de calitate.
Bookataria este prima initiativa care aduna la un loc o serie de nume importante de scriitori si ilustratori romani cu texte si imagini dedicate celor mici. Proiectului coordonat de scriitorul Florin Bican i s-au alaturat scriitori cu stiluri foarte diferite, nu toti autori de literatura pentru copii: Simona Popescu, Cosmin Manolache, Catalin Mihailescu, Doina Rusti, T.O. Bobe, Calin Torsan, Grete Tartler, Alina Darian, Mircea Cartarescu, Ana Maria Sandu, Dan Lungu, Vasile Ernu, Ada Milea, Ioana Nicolaie, Elena Vladareanu, Floriana Bud, Victoria Patrascu sau Horia Roman Patapievici, care va vorbi si la lansare.
Noi nu va vindem «povesti de adormit copiii», ci «povesti de trezit copiii». Cu alte cuvinte, initiativele de acest tip lucreaza cu ilustratia ca forma de cunoastere. Intr-un univers abandonat prin traditie pasivitatii si marcat de constringerile comercialului si ale jocurilor de putere, indivizii se alieneaza. O carte pentru copii bine scrisa si desenata e un pas spre educarea sensibilitatii colective. Romania anilor ’70-’80 era, paradoxal, mai bogata si mai colorata la capitolul carti pentru copii decit cea de acum. Copiii romani de azi cresc cu expunere limitata la citeva tipuri de stimuli vizuali, care de obicei inregimenteaza imaginatia in loc sa o deschida. Piata de carte, cu rare si foarte recente exceptii, e un teritoriu arondat setei de a face bani – si atit. In alte tari exista subventii de stat pentru acest domeniu si un interes constant, pentru ca povestile si imaginile aferente lor nu sint doar «un domeniu minor al pietei de carte», ci contribuie la stabilirea coordonatelor psihice fundamentale pe care vom evolua si a universului existential al fiecaruia. In acest context este extrem de importanta o initiativa care deschide spatiu creativitatii, care poate stimula imaginatia si produce o deschidere mentala.
Cristiana Radu