Directorul artistic al acestei editii a Bienalei este curatorul si teoreticianul suedez Daniel Birnbaum, iar titlul expozitiei propuse pentru Arsenale si Palazzo delle Esposizioni din Giardini este „Making Worlds”. In prestigioasa selectie oficiala pentru aceasta sectiune a Bienalei, curatorul Daniel Birnbaum l-a inclus si pe artistul conceptual de origine romana Andrei Cadere (1934-1978), considerat de catre specialisti drept unul dintre cei mai importanti artisti romani ai tuturor timpurilor, in ciuda faptului ca este foarte putin cunoscut.
Curatorul proiectului expozitional este Alina Serban iar autorii proiectului cistigator sint: Stefan Constantinescu (Romania/Suedia), Andrea Faciu (Romania/Germania) si Ciprian Muresan (Romania). Cele trei viziuni artistice sint reunite intr-o instalatie site-specific conceputa de grupul studioBASAR, format din arhitectii Alex Axinte si Cristi Borcan, ca un decor teatral. Comisarul Pavilionului Romaniei este Monica Morariu, consilier in Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National)
Intr-o economie a expunerii care utilizeaza elemente scenografice si de mise-en-scene, lucrarile artistilor Stefan Constantinescu, Andrea Faciu si Ciprian Muresan examineaza aspecte legate de teatralizarea practicilor sociale curente, de codificarea „dramaturgica” a spatiului public sau de ordinea complexa al destinului individual.
Lista lucrarilor:
Stefan Constantinescu
- „Troleibuzul 92”, 2009 (lucrare comisionata pentru Bienala de Arta de la Venetia)
- „Pasajul”, 2005
Andrea Faciu
- „EXUBERANTIA suspended”, 2009 (lucrare comisionata pentru Bienala de Arta de la Venetia)
Ciprian Muresan
- „Dog Luv”, 2009 (lucrare comisionata pentru Bienala de Arta de la Venetia)
- „Auto-da-Fe”, 2008
Urmarind tipul de raport care se stabileste intre scenariul propus de catre cei trei artisti, circumstantele particulare ale punerii lui in scena si asteptarile privitorului, expozitia din Pavilionul Romaniei, „Seductia intervalului”, propune o reflectie asupra conditiilor prin care spatiul expozitional se transforma intr-un spatiu al auto-reflectiei cu ajutorul privirii.
Stefan Constantinescu, „Troleibuzul 92”, 2009
Expozitia din Pavilionul Romaniei este finantata de Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National al Romaniei si sprijinita de Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei, IASPIS, ORION Electrics, Peill Stiftung, Leopold Hoesch Museum Dueren, Botanisher Garten Munchen Nymphenburg, Murfatlar.
Catalogul expozitiei, editat de curatorul Alina Serban si criticul de arta Mirela Duculescu, este finantat de Institutul Roman de Cultura din Stockholm si Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, cu sprijinul Institutului Cultural Roman, si contine eseuri scrise de teoreticieni in studii culturale, cercetatori si curatori: Mieke Bal, Roann Barris, Adina Bradeanu, Hanneke Grootenboer, Erika Fisher-Lichte, Catrin Lundqvist, Dan Lungu, Angelika Nollert, Saviana Stanescu, Katalin Timar, Andrei State, Ovidiu Tichindeleanu, Adnan Yildiz.