Pe linga atelierul propiu-zis, deschis unui numar de 18 participanti (din Germania, Anglia, Franta, Brazilia, Spania si Romania), vor fi patru seri deschise publicului larg:
• Proiectie spectacol de opera: Moarte la Venetia de Benjamin Britten, regia Yoshi Oida (o productie a Operei din Lyon)
2 octombrie, Teatrul Maghiar, Sala Studio, ora 20.00
• Proiectie spectacol Il n’y a plus de firmament (coregrafia: Joseph Nadj)
4 octombrie, Teatrul Maghiar, Sala Studio, ora 20.00
• Lansare de carte: Actorul invizibil de Yoshi Oida si Lorna Marshall. Vizionarea
documentarului Ai vazut luna? (o productie WillkeFilms)
5 octombrie, Teatrul Maghiar, Sala Studio, ora 20.00
• Intilnirea participantilor la workshop cu publicul
6 octombrie, Teatrul Maghiar, Sala Studio, ora 17.00
„Pamintul si cerul se misca. Universul se misca. Si corpurile umane sint impinse sa se miste. Putem sa invatam ceva despre universul nostru, explorind miscarile corpului nostru. Un filosof japonez spunea despre corpul uman ca este de fapt un univers la o scara redusa”, scrie Yoshi Oida in prezentarea cursului sau.
Yoshi Oida
Discipol al maestrului de teatru Noh (kyogen) Okura, iar ulterior colaborator timp de peste 30 de ani al lui Peter Brook, Yoshi Oida este un exemplu unic si fascinant de reunire a tehnicilor teatrului oriental cu cele ale teatrului occidental, ambele la cote maxime de maiestrie.
Yoshi Oida s-a nascut in 1933, la Kobe, Japonia. Si-a inceput cariera teatrala studiind Noh (Kyogen) alaturi de Maestrul Okura. La sugestia lui Yukio Mishima paraseste Japonia si recomandat fiind de catre Jean-Louis Barrault, este primit de Peter Brook in distributia spectacolului experimental Furtuna (1968).
In 1970 devine membru fondator al Centrului International pentru Cercetare Teatrala (C.I.R.T.) condus de catre Peter Brook si joaca in productiile celebre ale acestuia : Orghast, Conference of birds, The IKS, Mahabharata, The Man Who, Qui est la?, Tierno Bokar. Pe linga colaborarile cu Peter Brook lucreaza si sub directia de scena a lui Joseph Nadj (Il n’y a plus de firmament), Jossy Wieler (Yutsuya Ghost Stories) si Simon McBurny (Shun-Kin).
Ca actor de film a facut roluri memorabile in Mahabarata de Peter Brook, The Pillow Book de Peter Greeneway, The Eyes of Asia de Joio Mario Grilo, Felice, Felice de Peter Delpeut, Autumn Flowers de Shunshuke Ikehata.
Ca regizor a realizat peste 30 de spectacole de teatru, teatru-dans si opera : Tibetan Book of Dead si Divina Comedia, The Woman in the Dune (dupa Kobo Abe), Madame de Sade (dupa Yukio Mishima), End Game (Samuel Beckett), Don Giovanni, Nabucco si multe altele.
Alaturi de Lorna Marshall, una dintre cele mai importante personalitati ale momentului in domeniul miscarii scenice, a scris trei carti: Actorul in deriva, Actorul Invizibil si Secretele unui actor, ultimele doua fiind publicate de catre Editura ArtSpect.
In 1992 a primit distinctia de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres a Guvernului Francez, iar in 2007 pe aceea de Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres.
Actorul invizibil de Yoshi Oida si Lorna Marshall
„In aceasta carte unica, Yoshi Oida ne arata cum misterele si secretele spectacolului sint inseparabile de o stiinta precisa, concreta si minutioasa, invatata in focul experientei. Lectiile vitale pe care ni le transmite sint spuse cu atita usurinta si gratie incit dificultatile devin, practic, invizibile. Totul pare atit de simplu, dar e doar o capcana: in Orient, ca si in Occident, nimic nu e usor.”
– Peter Brook
Prin Actorul invizibil, un studiu practic si fascinant despre arta actorului, scris in colaborare cu Lorna Marshall, Yoshi Oida pune la dispozitia actorilor citeva instrumente simple, care ii pot ajuta sa isi plaseze tehnica interpretarii sub valul invizibilitatii. Yoshi Oida considera ca, odata ce publicul devine prea constient de metoda si de arta actorului, minunea spectacolului dispare. Publicul nu ar trebui sa fie lasat sa vada niciodata actorul, ci doar jocul acestuia: „In teatrul Kabuki exista un gest care indica «privirea spre luna», cind actorul arata spre cer cu indexul. Un actor foarte talentat a realizat acest gest cu gratie si eleganta. Publicul s-a gindit: «O, miscarea sa este atit de frumoasa!». Oamenii din public s-au bucurat de frumusetea interpretarii actorului si de maiestria tehnica de care a dat dovada. Un alt actor a realizat acelasi gest, aratind spre luna. Publicul nu a observat daca acesta s-a miscat sau nu in mod elegant; a vazut doar luna. Prefer acest tip de actor: cel care arata luna publicului. Actorul care reuseste sa devina invizibil.”
Editura ArtSpect este un departament al Asociatiei Art-Hoc, alaturi de Centrul International pentru Artele Spectacolului ArtHoc si de Compania de arta stradala Pasaj. Scopul Editurii ArtSpect este de a facilita accesul profesionistilor din Romania, al studentilor facultatilor de gen si al publicului larg, la carti importante din domeniul artelor spectacolului.