Iulia Rugină a preferat un traseu mai lent unor filme ambițioase cu care să rupă gura târgului și să ia premii. Traseul s-a dovedit ascendent, pentru că Breaking News, al treilea lungmetraj al ei după Love Building și Alt Love Building, e un film care își atinge obiectivele, chiar dacă ele nu sunt foarte înalte.
Dacă precedentele lungmetraje realizate cu cursanți de la școala Actoriedefilm.ro erau condiționate de necesitatea folosirii tuturor participanților, de aici dificultatea de a construi o poveste coerentă care să includă atât de multe personaje, de astă dată Iulia Rugină (împreună cu colaboratoarele ei obișnuite Ana Agopian și Oana Răsuceanu, cu care a scris scenariul) merge la polul opus printr-o poveste cu puțină acțiune și puține personaje. Deși are un titlu care trimite la o poveste de actualitate, una care poate să facă dezvăluiri și să stimuleze nevoia noastră de informație imediată, filmul e o dramă psihologică despre minciună și vinovăție. Eroul ei e un reporter de televiziune pe nume Alex Mazilu, care în interpretarea așezată a lui Andi Vasluianu e un om care-și ia pe umeri o mare greutate în momentul în care le spune colegilor că nu el a fost cu ideea de a intra într-o hală pentru directul în urma căruia i-a murit cameramanul. Acest moment de lașitate îl bântuie pe Mazilu tot filmul, mai ales că e trimis la Constanța, orașul de reședință al defunctului, pentru a realiza un material in memoriam.
Dacă ar fi fost doar atât, poate n-ar fi existat filmul, dar la Constanța Mazilu o cunoaște pe fiica colegului, Simona (Voica Oltean), o adolescentă pe care dispariția tatălui o prinde în plin proces de respingere a lui, de aici o traumă și mai mare. Încercând să o convingă pe Simona și pe restul familiei să contribuie cu fotografii și amintiri la reportajul in memoriam, ceea ce nimeni nu vrea, toți acuzând postul de televiziune pentru moartea cameramanului, Mazilu începe să se simtă responsabil pentru adolescentă, mai ales că el însuși se confruntă cu un sentiment de vinovăție. Ideea pe care o sugerează filmul, că Mazilu s-ar substitui colegului, nu pare oportună dat fiind că Mazilu petrece atât de puțin timp la Constanța,
dar în relația lui cu Simona, relație în jurul căreia se construiește filmul, el intră clar în rolul salvatorului. Iar Simona, cu furia ei, probabil că îl ajută și pe el să-și facă doliul.
Distribuirea lui Andi Vasluianu și a Voicăi Oltean e marele atu al filmului, pentru că energia formidabilei adolescente (premiată la Karlovy Vary cu o mențiune specială) e bine echilibrată de maturitatea actorului. Chimia lor e integrată într-o distribuție bine aleasă și foarte bine condusă de regizoare. Nu am văzut prea des într-un film românesc interpretări atât de precise din partea tuturor actorilor.
Cea mai reușită scenă din film e cea în care Mazilu urmărește o casetă video pe care Simona copil cântă melodia lui Bob Marley Redemption Song (tatăl pasionat de muzică o încurajase pe fiică să-și dezvolte acest talent). „Emancipate yourselves from mental slavery/ None but ourselves can free our minds/ Have no fear for atomic energy/ Cause none of them can stop the time“, spun versurile, acest moment devenind catharsisul poveștii, momentul când cumva se fac regularizările și se închid conturile.
Îmi place să cred că și pentru Iulia Rugină Breaking News va fi un song of freedom și că o va elibera de toate spaimele unui cineast la început de drum.
Breaking News – de Iulia Rugină, cu: Andi Vasluianu, Voica Oltean, Ioana Flora, David Mihai Blaj, Floriela Grapini, Angela Ioan, Maria Rotaru, Constantin Cojocaru