Una dintre întrebările care frământă marile studiouri zilele acestea este cine este cu adevărat proprietarul personajelor generate digital din blockbustere precum The Avengers? Răspunsul dă fiori reci producătorilor, fiindcă va fi dat în sala de judecată.
O asemenea problemă pare aproape halucinantă, dar este reală și are legătură cu un proces intentat de firma Rearden LLC din Sillicon Valley. Antreprenorul Steve Perlman, fondatorul Rearden LLC, susține că firma sa a creat programul MOVA, ce poate captura expresiile faciale pentru a crea efecte digitale fotorealiste. Tehnologia nu este necunoscută, dimpotrivă, este folosită la scară largă de Hollywood în ultimii ani pentru a crea personaje de film prin procedee numite „motion capture“ și „performance capture“. Personaje precum Hulk din Răzbunătorii sau Groot și Ratonul Rocket din Gardienii galaxiei sunt interpretați de actori reali (Mark Ruffalo, Vin Diesel și Bradley Cooper), dar interpretarea lor este translată unui duplicat digital. Actorul Andy Serkis este chiar specializat în astfel de roluri, el fiind interpretul lui Gollum sau al cimpanzeului Cesar din seria Planeta maimuțelor.
Numai că Rearden susține că tehnologia sa a fost furată de un fost coleg și a ajuns în posesia unor companii chineze cercetate și de FBI într-o anchetă vizând spionajul industrial.
Steve Perlman, care are reputația unui inventator excentric, și- a dat în judecată clienții care au folosit această tehnologie, adică studiourile Disney, Fox și Paramount, care își văd acum proprietățile disputate în instanță.
„Păi dacă Rearden este recunoscut legal drept autor/ creator al creațiilor digitale realizate cu softul său, atunci Adobe și Microsoft ar putea cere drepturile asupra a orice a fost creat cu Photoshop și Word!“, a argumentat indignat un avocat al studiourilor. La care Pearlman a replicat subliniind faptul că tehnologia sa este mult prea sofisticată și joacă un rol mult mai important în creație. Avocatul său invocă un precedent judiciar din 2001 în care creatorul unui soft a primit drepturi asupra unei opere realizată de altcineva.
Practic, acest proces trebuie să dea răspunsuri cu privire la proprietatea intelectuală a creațiilor CGI: Cui aparțin ele? Studiourilor? Regizorilor? Actorilor care interpretează sau creatorilor de efecte speciale? Sau celor care au creat programele folosite?
Pe moment, este rândul studiourilor să aducă alte argumente în favoarea lor. La final, un judecător va trebui să dea o decizie care fie va zgudui Hollywoodul, fie va da studiourilor un precedent care să le apere în mai mare măsură creațiile.