Anunțul unei noi montări a spectacolului Carmen, venerabila operă cu o istorie de 143 de ani a lui Bizet, a provocat indignare;
noua Carmen a fost modificată și ajustată pe înțelesul noii ere a denunțării violențelor contra femeilor și a campaniei #metoo.
La sugestia directorului Teatro Maggio din Florența, Dario Nardella, regizorul Leo Muscato a operat câteva modificări. Carmen este acum o țigancă ce trăiește într-o tabără de nomazi de la periferia Florenței, Don José este polițist, iar acțiunea se petrece în anii ’80. Mai grav însă, regizorul a rescris finalul. În 143 de ani de reprezentații, Carmen este înjunghiată de brigadierul Don José, nebun de gelozie. În noua montare, lucrurile sunt pe dos.
Dario Nardella și-a apărat ideea, subliniind „mesajul cultural, social și etic ce denunță violențele contra femeilor, tot mai numeroase în Italia“. „În epoca noastră, marcată de violențe contra femeilor, era de neconceput ca, la urmă, publicul să aplaude asasinarea unei femei“, a încercat să se justifice regizorul Muscato.
Această viziune a provocat, evident, dezbateri aprinse, dar majoritatea covârșitoare a criticilor muzicali au fost de părere că e un sacrilegiu să denaturezi o operă majoră în numele unui revizionism politically correct cultural importat direct din Statele Unite.
Oricum, pentru premiera noii montări, programată pe 7 ianuarie, s-au vândut toate biletele. Numai că finalul a fost un fiasco spectaculos.
Publicul a aplaudat interpreții, dar a început să huiduie și să fluiere când pe scenă și-a făcut apariția regizorul. În plus, un rateu neașteptat a aruncat în aer chiar deznodământul controversat rescris de acesta.
În momentul în care Carmen, versiunea #metoo, îl împușcă pe Don José, arma de recuzită s-a blocat și nu s-a mai auzit nici o împușcătură, în ciuda încercărilor interpretei Veronica Simenoni. Sabotajul pistolului recalcitrant a făcut deliciul presei italiene: „Iar, la final, Don José a murit de infarct“, a titrat „La Stampa“.