Genurile polițist și thriller o duc cel mai bine în ultimul an, în librăriile engleze, rezultă din datele făcute publice la The London Book Fair.
Astfel, din 2015 încoace, vânzările acestor cărți au crescut cu 19 la sută, depășind vânzările cărților de ficțiune „generală“. Anul trecut, în Marea Britanie s-au vândut 18,7 milioane de volume polițiste, în vreme ce alte genuri au vândut ceva mai puțin, „numai“ 18,1 milioane.
Și valoarea în sine a acestor cărți a crescut cu peste 10 la sută, piața de thriller și carte polițistă fiind estimată în prezent la o sumă cuprinsă între 106 și 117 milioane de lire sterline. O altă cifră interesantă este numărul autoarelor, care reprezintă 53 la sută dintre scriitorii de thriller și romane polițiste.
Practic, cei mai vânduți autori de gen din Marea Britanie sunt, în ordine, Lee Child (1,2 milioane de cărți vândute), James Patterson (1,1 milioane), inevitabilul Dan Brown (numai 480.000), Paula Hawkins (472.469), John Grisham (449.138). Dintre autoare se remarcă autoarea canadiană Shari Lapena, care a dat comedia pe thriller în 2016, cu The Couple Next Door, Clare Mackintosh, fost ofițer de poliție care a debutat în 2014, sau Paula Hawkins, care a cunoscut un uriaș succes cu The Girl on the Train.
„Când vremurile sunt tulburi și când cei răi par să iasă câștigători, iată vin cărțile polițiste ca să echilibreze lucrurile în viață“, este de părere David Baldacci, unul dintre cei mai de succes autori de thriller, cu 274.000 de cărți vândute în ultimul, recompensat cu un premiu pentru bestseller la London Book Fair.
„Oamenilor nu le place atunci când cei care comit fapte rele scapă nepedepsiți. În viața reală ei scapă tot timpul, dintr-o mulțime de motive. Dar, în romane, răul este pedepsit, iar eroii buni, în general, câștigă după ce rezolvă o enigmă. Și totul în lume este în regulă. Cel puțin din punct de vedere al ficțiunii.“
Unii editori, amintind că aceste genuri sunt prizate de public și că popularitatea lor tinde periodic să crească, sunt de părere că actualul succes se datorează atât unor autori noi, cât și faptului că „editorii au căpătat mai multă experiență“ și știu mai bine ce și cum să vândă, apelând din ce în ce mai mult la social media pentru a afla preferințele publicului.
Dar unul dintre „vinovații“ principali în succesul crescând din ultima perioadă a literaturii polițiste pare să fie televiziunea. Una dintre cele mai populare cărți din ultimul an a fost Apple Tree Yard de Louise Doughty care a fost scoasă din nou pe piață pentru a coincide cu adaptarea TV realizată de BBC. Tot BBC a adaptat în ultimul an cele trei romane din seria Cormoran Strike, scrise de J.K. Rowling sub pseudonimul Robert Galbraith.
„Adaptările TV aduc cititori noi“, crede Jack Thomas, directorul London Book Fair. „Când dai drumul la televizor nimerești peste nenumărate filme și seriale polițiste, cea mai mare parte bazate pe cărți. Ai Netflix și mai există canale TV întregi dedicate crimelor. Practic, astăzi poți să vezi serialul Poirot în buclă“.
În acest timp, Ian Rankin, unul dintre cei mai populari autori de gen, crede că, propunând personaje fascinante și povești palpitante, thrillerurile câștigă fiindcă „ne prezintă partea noastră întunecată“.
„Acest gen literar spune foarte multe despre societatea noastră“, spune Rankin. „Spune foarte multe despre noi, ca oameni. Noi, oamenii, suntem capabili de multe fapte bune, dar putem de asemenea să facem lucruri cumplite altor oameni. Acum crește popularitatea acestor romane domestic noir ce vorbesc, în general, despre oameni obișnuiți prinși în situații extraordinare. Iar cititorul își spune «Ei bine, ar putea fi vorba despre mine!».“