România neîmblânzită e un documentar de comandă, finanțat de Auchan Retail România și de ONG-ul de mediu TENT – The European Nature Trust – și realizat de o amplă echipă internațională cu un buget total de nivelul științifico-fantasticului pentru un documentar românesc – 2,5 milioane de euro.
Trebuie pornit de la această premisă și de la ce au dorit finanțatorii în schimbul acestor bani. Nu au dorit un documentar de investigație despre dezastrul ecologic din România, nu au dorit un documentar inovator care să fie arătat la mari festivaluri ca Visions du Réel sau IDFA, ci un film pentru toate vârstele, frumos și acomodant, care să promoveze fauna sălbatică a României fără să supere pe nimeni – nici pe ecologiști, nici pe braconieri, nici pe cei care fac defrișări ilegale, nici pe cei care împușcă puii de urs rătăciți prin orașe. Un produs generalist realizat cu profesionalism și aparent inepuizabile resurse financiare. El emite cu duhul blândeții și doar la final un îndemn la atitudine ecologică. În rest, citit de vocea inconfundabilă a lui Victor Rebengiuc (un reper pentru arta și spiritul civic din România) și care se adresează aici ca un bunic nepoților, textul benign și de multe ori indulgent nu se ridică la înălțimea imaginilor superbe și dificil de obținut de echipa de 22 de cameramani, care a avut bani, timp și iscusință să pândească personajele (urși, capre negre, râși, pelicani, cai sălbatici, acvile de munte etc.) în Piatra Craiului, Munții Făgăraș, Cozia, Delta Dunării, Histria, Văcărești, Peștera Urșilor, Porțile de Fier și Munții Apuseni.
Regizat de Thomas Barton-Humphreys, scris de Thomas Barton-Humphreys și Alex Păun și produs de compania britanică Off the Fence (care are în portofoliu producții pentru Discovery Channel, National Geographic sau BBC), România neîmblânzită/ Untamed Romania are la bază peste 400 de ore de filmare. Are și o variantă în limba engleză, narată de cunoscutul actor britanic Marc Strong. Filmul a fost lansat de Transilvania Film în 13 aprilie în peste 70 de cinematografe din 37 de orașe din România cu o foarte intensă campanie de marketing. Are ca ambasadori personalități ale vieții culturale, iar la avanpremiera de la Teatrul Național din București a fost invitată la crème de la crème în frunte cu președintele Klaus Iohannis. În străinătate, România neîmblânzită a fost prezentat la un festival de film ecologic de la Washington și va avea premiera britanică pe 9 mai la sediul BAFTA – British Academy of Theatre and Arts, veniturile urmând a fi donate Fundației Conservation Carpathia, al cărei scop e să creeze cel mai mare parc național forestier din Europa.
Acțiunea filmului se desfășoară pe durata unui an și urmărește animale, păsări și insecte în habitatul lor natural din munți până în Delta Dunării. Filmul poate fi (a și fost gândit așa) un foarte bun material didactic pentru școală, deși îi lipsesc referințele geografice. Dacă toți învățătorii măcar își vor duce clasele la cinema, partida e ca și câștigată.
Realizatorii evită scenele dure dintre animale și păstrează suspansul asupra unui deznodământ care uneori se anunță sângeros pentru a se resorbi benign într-o bulă de săpun (o femelă mistreț e încolțită de o haită de lupi, dar îi pune singură la punct fără violență, un urs pune laba fără vărsare de sânge pe un cerb omorât de lupi etc.). De multe ori e introdusă și o notă de umor, care să facă imaginile mai accesibile copiilor. Intenția celor de la Auchan e să ofere filmul și ca instrument de promovare turistică sau pentru diverse acțiuni legate de mediu, deci cumva se înțelege că el trebuia să împace multe gusturi și să fie cât mai light posibil. Dar cum să dai dreptate comentariului care spune că singurul dușman al acestor animale sunt anotimpurile, când la fiecare imagine idilică cu urși îți amintești de zecile de imagini dezolante cu urși de la știri. Știm foarte bine cât de multă grijă avem de viața sălbatică din România. Chiar și ideea că lucrurile merg spre bine în România, emisă în introducere, mi se pare tragicomică mai ales în contextul politic actual.
La un moment dat, spectaculoasele panorame filmate din dronă sau secvențele în plan apropiat lasă locul unor close-up-uri și mai spectaculoase care rivalizează cu cele din clasicul Microcosmos (1996) de Marie Pérennou și Claude Nurisdany, dar ce păcat că Auchan nu și-a pus ștacheta mai sus și că n-a avut exigențe dramaturgice mai mari! Ce film putea ieși cu un astfel de material!
Spectatorul speriat că nu va avea răbdare la cinema pentru pelicani filmați din dronă timp de 90 de minute ar putea constata că filmul e atașant, chiar dacă nu persistă la ieșirea din sală. Cel puțin poate constata că România e mult mai frumoasă decât credea.
România neîmblânzită a avut 14.451 spectatori în primul weekend. Ca o comparație, un documentar de altă factură – Țara moartă de Radu Jude) – a făcut anul trecut 2.139 spectatori în primul weekend, fiind lansat desigur în mult mai puține săli.