Janine Jansen este numai una dintr-o intreaga generatie de tinere violoniste talentate si stralucitoare, aparuta brusc, cum nu s-a mai intimplat din anii ’50. Isi au si generatiile de interpreti biologia lor miraculoasa. Jansen, Hilary Hahn, Leila Josefowicz, Julia Fischer, Lisa Batiashvili etc. Amintesc toate de florilegiul de violoniste de mare, foarte mare talent din anii ’50. Atunci ele se numeau Ginette Neveu, Ida Haendel, Erica Morini, Guila Bustabo, Gioconda de Vito, Johanna Martzy, Galina Barinova. Am aflat de cele mai multe dupa ce am emigrat, lumea viorii fiind dominata multa vreme si pentru multi, exclusiv de interpretii barbati. Discurile violonistelor amintite au fost, in cele mai multe cazuri, raritati, inregistrari LP scumpe, obiect de colectie. Ele au fost reluate in editii restrise si la case mici de discuri europene abia in ultimele doua decenii. Doar japonezii sint pasionati in numar mare de asemenea antichitati, dar editiile lor exhaustive nu mai sint importate de multi ani de distribuitorii europeni.
Noul disc al Janinei Jansen este consacrat integral lui Bach. Doua transcriptii ale celor 15 inventiuni pentru doua si trei voci, cintate in duo cu violistul Maxim Rysanov si in trio cu participarea violoncelistului Torleif Thedeen sint separate de Partita No. 2 in re minor pentru vioara solo, cu a ei faimoasa Chaconne. Inventiunile lui Bach le sint cunoscute melomanilor ca piese pentru clavecin sau pian solo. Bach le-a scris ca exercitii pentru a-si pregati fiul si studentii pentru executia unor piese mai complexe de contrapunct. Fiecare voce trebuia sa fie interpretata distinct, intr-un stil cantabil, ce le face extrem de agreabile in versiunea pentru instrumente de coarde. Janine Jansen si prietenii ei au folosit de regula direct partiturile originale de Bach, uneori utilizind ca referinta aranjamentul deja existent al unui cunoscut in epoca violonist si profesor german, Ferdinand David. Prieten al lui Mendelssohn, care avea sa-i dedice Concertul sau de vioara, David, o figura importanta in viata muzicala a Leipzig-ului la mijlocul secolului al XIX-lea, a contribuit la renasterea si popularizarea muzicii lui Bach, ca editor si interpret al suitelor de vioara solo si a unor aranjamente de muzica de camera.
Calitatea discului depune marturie pentru efortul celor trei instrumentisti, Janine Jansen declarind intr-un interviu ca una din preocuparile lor majore a fost sa gaseasca puritatea intonatiei ansamblului. „La fiecare minut si jumatate, to-nalitatea se schimba complet pentru a te angaja in piesa urmatoare… pentru a o face intr-un trio e nevoie de o concentrare considerabila. Fiecare mica piesa poseda un caracter propriu, un sentiment unic. Am fost atenti sa le acordam o grija speciala pentru a fi siguri ca cizelam muzica de aceeasi maniera, ca exploatam o articulatie similara”.
Intrebata in ce masura a fost influentata de stilul barocizant de interpretare, Jansen raspunde: „Am crescut cu stilul baroc, fiindca tatal meu este organist si clavecinist, iar unchiul meu solist vocal baroc. Asa ca din frageda copilarie, acest stil a fost parte din viata mea. A fi confruntat cu un stil de executie pe un instrument vechi afecteaza maniera de a percepe muzica, dar, in final, trebuie sa-ti urmaresti propriile sentimente, instinctul tau muzical. Eu utilizez un instrument si un arcus modern. Pentru mine, aceasta este maniera de a respira muzica, maniera de a fraza care defineste o personalitate artistica veritabila. Muzica baroca tinde sa te faca «prizoniera» daca nu esti atent. Nu cred ca e nevoie sa fii atit de strict, prins in ideea de a nu te servi de vibrato, de exemplu, pentru a cinta o fraza specifica intr-o maniera specifica. In abordarea mea, am tendinta de a folosi vibrato ca pe un instrument expresiv natural, ca o culoare suplimentara”.
Altfel, spune tinara Janine Jansen, „cu muzica lui Bach esti mereu in cautarea unor lucruri noi de descoperit… e o muzica atit de minunata, incit posibilitatile par cu adevarat infinite”. O dovedeste in interpretarea spiritualizata, fara excese de virtuozitate, a Partitei a 2-a pentru vioara solo. Bach cu Janine Jansen, un disc de pus pe lista cadourilor muzicale cele mai frumoase de Craciun.