Dar, va spuneam, nu toata lumea e asa de suparata si un violonist de talia lui Vadim Repin lauda zilele trecute Geneva, unde s-a stabilit, pentru ca „totul functioneaza de minune, in cel mai mic detaliu” si fiindca acolo gaseste atmosfera calma de care are absoluta nevoie.
Vadim Repin este unul din cei doi elevi minune ai profesorului Zakhar Bron, de la Novosibirsk, cei care reprezinta astazi cel mai bine scoala rusa de vioara. Celalalt este Maxim Vengerov. Daca Vengerov a avut o cale lina, ca membru al echipei de solisti EMI, Repin a experimentat in ultimii ani valurile de agitatie ce au cuprins lumea discului. Contractul sau cu Erato a fost intrerupt brusc odata cu restructurarea firmei. Dupa un disc ratacit la Philips, Vadim Repin revine astazi in prim plan, recuperat de Deutsche Grammophon, odata cu semnarea unui contract de lunga durata si publicarea unui prim si generos ca program set de discuri.
Generos, deoarece setul include Concertul de vioara al lui Beethoven si, in compania pianistei Martha Argerich, Sonata a 9-a pentru vioara si pian „Kreutzer”. Nu am ascultat decit fragmente si nu stiu daca este un disc ce trebuie avut neaparat, chiar daca violonistul este acompaniat de Filarmonica din Viena sub bagheta lui Riccardo Muti. Repin insusi se revendica din inregistrarile clasice ale lui Menuhin si Oistrach, fara sa uite sa le aminteasca pe cele ale lui Heifetz si Kreisler. Deja patru inregistrari ce ar trebui cunoscute inainte, ca fundamentale.
Mai atras am fost de Sonata Kreutzer si de partenera lui Vadim Repin, Martha Argerich. Argerich a inregistrat deja Sonata in trei companii ilustre, cu Gidon Kremer, Itzhak Perlman si Ivry Gitlis. Intr-un interviu cu revista „Diapason”, Repin ii aduce un omagiu ce merita citat: „Sa faci muzica de camera cu ea, inseamna sa plonjezi intr-o lume noua. Nu te opresti pentru a discuta un pasaj, cu riscul de a face sa dispara magia clipei, capacitatea ei de adaptare este de asa natura ca ea se alatura si raspunde instantaneu jocului tau. Ea intelege totul in avans, cu sarm si cu o reactivitate magnifice! A fost o experienta de cel mai inalt nivel, fiindca m-am simtit liber si cu deplina incredere…”.
Daca vreti sa ascultati citeva fragmente din disc, deloc generoase, Deutsche Grammophon va ofera ultima sa solutie, noul magazin pe care l-a deschis pe Internet saptamina trecuta la adresa: www. dgwebshop.com. Un intreg catalog, circa 2.500 de discuri vor putea fi descarcate, impreuna cu livretul lor de prezentare in pdf. Calitatea mp3-ului, la 320 kb, este apropiata, practic de nedistins, de cea a discului compact. Ramine de vazut in ce masura pretul de vinzare al unui disc, cca 12 euro, ii va multumi pe melomani. Desi sensibil mai ieftin decit discul cumparat intr-un magazin, pretul ramine sensibil mai mare decit cel de vinzare pe alte site-uri Internet. Iar in cazul unui disc dublu, cum este cel al lui Vadim Repin, pretul, dublat pe site-ul DG, devine de-a dreptul prohibitiv.
Cit de ramase in urma sint marile companii, Deutsche Grammophon, printre ele, o arata formele si cifrele de afaceri pe Internet ale altor case concurente, Naxos in primul rind. Reputata pentru discurile ei ieftine, iar in ultimii ani si de calitate, Naxos a inventat o formula deosebita, aceea de biblioteca muzicala online. Naxos Music Library (NML) da astazi acces universitatilor si studentilor la un catalog de 17.000 de CD-uri, colectiile reunite ale caselor Naxos, Bis, Chandos, CPO, Hanssler, Hungaroton si Marco Polo. Klaus Heymann, patronul intreprinderii, reuseste ceea ce nici o alta casa de discuri nu a reusit pina acum. El recunoaste ca in 2007 a vindut numai jumatate din cantitatea de discuri fizice vindute in anii trecuti. Dar pierderile sint larg compensate de biblioteca sa pe Internet care ar avea in prezent 100.000 de abonati ce platesc fiecare un abonament anual de 150 de dolari. Un al doilea tip de abonament, pentru profesionisti, la 250 de dolari, ofera o calitate de auditie apropiata de cea a discului compact. Perspectivele sint imense, iar educatia prin muzica si muzica clasica propriu-zisa capata o dimensiune nebanuita.