Este un război pe care pe care că îl câștigăm, pe zi ce trece: cel împotriva plasticului.
Ne pregătim să ne luăm la revedere de la farfuriile și tacâmurile de unică folosință, de la paharele pentru cafeaua la pachet, de la pungile de plastic, paie de băut și multe altele. Și atunci, dacă noi câștigăm, de ce se comportă companiile ca niște adevărați învingători?
Nu trece săptămână fără ca vreo companie să facă un anunț despre felul în care va renunța la plastic. Cu doar câteva zile în urmă, compania producătoare de bere Carlsberg a arătat publicului un nou tip de „sticlă“ pentru produsul său, realizat din hârtie biodegradabilă. Suficient de dure ca să nu se deformeze și cu o membrană internă care să nu permită scurgerile de lichid, recipientul pentru bere urmează să fie realizat din material 100% biodegradabil.
La rândul lui, anunțul Carlsberg a venit la scurt timp după ce compania Unilever a anunțat măsuri „revoluționare“ în reducerea plasticului pentru produsele sale. Având în portofoliu mărci precum Dove, Cif, Rexona sau Domestos, toate ambalate în recipiente de plastic, compania-mamă tot a găsit o modalitate în care să spună că se alătură războiului împotriva plasticului: până în 2025 va înjumătăți cantitățile de plastic „virgin“ (făcut direct din produse neprocesate și care nu sunt deloc prietene cu mediul, nefiind prea biodegradabile) și va contribui la colectarea unei cantități mai mari de plastic decât cea pe care o produce.
Și încă un anunț recent, din luna septembrie, de data asta din partea celor de la Burger King și McDonalds. Burger King a anunțat că renunță în Marea Britanie la jucăriile din meniurile pentru copii, reducând cantitatea de plastic, după estimările lor, cu 350 de milioane de tone pe an. Ecourile s-au simțit până la McDonalds care, în aceeași săptămână, a anunțat că vor oferi copiilor opțiunea să ia un fruct în loc de jucărie. Ambele companii fuseseră recent puse sub lumina reflectoarelor de două surori din Southampton de 8, respectiv 10 ani, care au strâns peste 500.000 de semnături în câteva luni pentru o petiție care cerea lanțurilor de fast-food să renunțe la acele jucării din plastic. Oficialii Burger King au recunoscut că au fost influențați și de petiție.
Felul în care a reacționat Burger King este tipic pentru aceste acrobații de imagine pe care le fac unele dintre cele mai poluante companii din lume pentru a fi în rândul „câștigătorilor“ în războiul împotriva plasticului, transformând gestul lor, de multe ori sub presiunea publicului sau a legislației în schimbare, într-un motiv de bravadă și reclamă. De fapt, nu au făcut decât să evite și mai multă imagine negativă, cu un gest pe care oricum vor fi fost obligați să îl facă într-un an sau doi.
Lupta împotriva plasticului are un succes care ar fi fost greu de anticipat acum 10 ani. Problema plasticului este pe agenda publică de mult mai puțin timp decât încălzirea globală. Primele avertismente din partea comunității de știință au apărut abia în anii ’90, după care au urmat imaginile cu plajele invadate de deșeuri, insulele de gunoi de plastic din ocean și imaginile cu țestoasele sufocate de plastic.
Presiunea publicului a devenit atât de mare, încât s-a creat o întrecere de imagine între companii, guverne, politicieni de a face ceva.
De pe margine, ne putem bucura nu pentru cine câștigă, ci pentru cât de mulți participă.