În opinia ziarului „The Guardian“, ultima lună a marcat finalul unei bătălii care a caracterizat ultima decadă, iar cinematograful tradițional a fost înfrânt de streaming. „Bătălia a fost pierdută, iar dovada se regăsește la TV, pe laptop, tabletă sau smartphone. The Irishman și Marriage Story, două dintre cele mai importante filme ale anului, sunt acum disponibile pentru a fi văzute atunci când dorești, să ruleze în fundal când stai de vorbă, mănânci sau îți verifici contul de social media“, scrie ziarul.
Aceste două filme, spune cotidianul britanic, au ajuns în casele spectatorilor fără a mai trece prin ciclul de viață tradițional: să fie lansate întâi la cinema, să apară apoi, după câteva luni, pe DVD și apoi la televizor. „Oamenii de astăzi nu mai vor să aștepte atât, iar Netflix a jucat un rol esențial atunci când a prezis, a determinat și a venit în întâmpinarea acestei nerăbdări. Nu numai că a anulat ideea prezentării unui film în sala de cinematograf, a și aruncat o cărămidă în această idee pe care a scris «Bun venit în viitor»“, scrie „The Guardian“.
În opinia ziarului britanic, cel mai șocant lucru a fost rapiditatea cu care industria filmului a capitulat în fața acestui nou model, la numai patru ani după ce Netflix a produs efectiv primul său film original. Anul trecut mulți (precum Steven Spielberg) încă se opuneau ideii ca un film produs de Netflix să fie eligibil pentru un premiu Oscar. Anul acesta însă, nominalizările la premiile Globurile de Aur au arătat o uriașă „dragoste“ față de Netflix. Tot Netflix deține acum un cinematograf în New York, dedicat în exclusivitate prezentării producțiilor proprii, și va deschide un al doilea în Los Angeles.
Dar, subliniază cotidianul britanic, este greu să îi iei pe cei de la Netflix în serios atunci când se prezintă drept „gardieni ai adevăratului cinema“ după ce, anul acesta, au oferit clienților posibilitatea de a vedea producțiile lor, filme sau seriale, pe „repede-înainte“.
„Era streamingului a venit și totul este pe punctul de a se schimba. Este o zguduire seismică prin care Hollywoodul trece la fiecare generație“, scrie „The New York Times“. Astăzi, din cauza streamingului, marii producători de divertisment își schimbă modelul de lucru și trec peste intermediarii care erau parte a sistemului, de la companiile de cablu la multiplexuri. Ca rezultat, marile studiouri lansează mult mai puține filme la cinema, dar și granița dintre TV și cinema devine mult mai fluidă și mai neclară. Deja sunt mulți cei care susțin că premiile Oscar și Emmy ar trebui să fie unite într-o unică distincție.
Părerile despre aceste metamorfoze ale experienței consumului de film sunt încă împărțite. „Streamingul este important și un mod foarte bun ca filmele să ajungă la cât mai mulți oameni“, spune Carol Morley, ce a regizat thrillerul Out of Blue.
Regizorul Todd Haynes este mai puțin tolerant: „Anul acesta n-am avut timp să văd decât un singur film, The Irishman, pe care l-am văzut la cinema. Nu-mi imaginez ca acest film să aibă același impact în streaming“. Pentru Haynes, problema nu ține numai de dimensiunea ecranului, ci de experiența în sine. El crede că un spectator are o conexiune mult mai profundă cu un film asupra vizionării căruia nu are control decât cu filmele care sunt permanent la dispoziția lui, așa cum oferă serviciile de tip Netflix.
Dar Russell Brandom, editor al site-ului „the Verge“, insistă că publicul tânăr nu gândește așa. „Pentru tineri, ideea de a sta vreme de două ore la cinema nu este interesantă. Cei de 20 de ani sunt mult mai investiți în producții scurte și «imediate», de tipul celor propus de platforme gen YouTube sau TikTok. Mulți concurează astăzi pentru a capta atenția publicului tânăr, iar filmul tradițional nu este foarte potrivit pentru o astfel de competiție.“
„Eu cred că, până la urmă, va exista un soi de revoltă împotriva acestei stări de fapt“, crede Todd Haynes. „La urma urmei, cum altfel au revenit în magazine discurile de vinil? Trebuie doar ca oamenii să spună că nu sunt de acord ca cinemaul tradițional să moară.“