Pe 28 februarie apărea la Guild, în Marea Britanie, Călin Humă: Symphony-Concerto for Piano and Orchestra; Symphony No. 1 „Carpatica“, un disc cu pianistul român Sergiu Tuhuțiu și BBC National Orchestra of Wales, dirijor Christopher Petrie.
E muzica surprinzătoare a unui compozitor îndrăgostit de meditație, cu o pasiune devorantă pentru spațiul liric al unui „acasă“ definit de o tonalitate misterioasă, cu secvențe de folclor sublimat în retorte neo-romantice. Interpretarea e una pasională, orchestra e dedicată, iar compozițiile directe, deloc pretențioase. Născut la Iași, absolvent al liceului Racoviță, cu o carieră comercială și studii de științe politice la Universitatea din Southampton, Călin Humă e astăzi consul onorific al României în Anglia și fondator al unei platforme digitale pentru oportunități de afaceri destinată întreprinzătorilor britanici și români. Am stat de vorbă, într-un interviu în exclusivitate pentru SdC.
A existat o lansare în Anglia, ați putut să vă promovați cumva albumul în aceste vremuri în care pandemia COVID-19 a blocat nu doar lumea muzicală?
Lansarea în UK, ca multe alte evenimente programate înainte de pandemie, a fost amânată pe 23 aprilie, dar cu siguranță se va mai amâna. Distribuția CD-ului se face de către Naxos, care este prezentă în peste 60 de piețe. Cu această impusă „liniște“, am reușit să comunic cu artiști din toate colțurile lumii care mă promovează prin rețeaua lor de folowers.
Sunteți consul onorific al României în UK, cum resimte comunitatea românească pandemia, cum o resimt britanicii, pe care regina i-a încurajat cu acel „we’ll meet again“, invocând spiritul WW2?
Comunitatea românească, ca toate celelalte, se conformează politicilor locale din UK. Aici este o abordare care încearcă să echilibreze restrângerile impuse din cauza virusului cu datoria de a continua coordonarea treburilor țării, motoare care nu s-au stopat. Românii se împart în două subcomunități, cei care s-au stabilit aici definitiv și cei veniți la lucru, pe o perioadă definită. Aceștia din urmă suferă din păcate, fiind prinși de circumstanțe, în situații în care nu mai au de lucru, nu se pot întoarce acasă și au rămas și fără fonduri, căci trimiteau toți banii acasă. Au apărut și primele decese cauzate de COVID, dar comunitatea se mobilizează și ajută.
Compoziția e pentru dumneavoastră mai mult decât un violon d’Ingres. De ce muzica, domnule Humă? De ce simfonicul?
Aș putea spune că muzica nu a fost o alegere conștientă, ci una transcendentală. Ea m-a ales pe mine! Am fost inspirat și de fata mea, Ruxandra, pianistă, eu „jucându-mă“ la pian, am legat câteva acorduri mai simple, mai apoi am experimentat cu expresii muzicale mai complexe. Poate că expunerea, prin preocupările zilnice, la problematici complexe, duce la o acumulare sentimentală care explodează prin muzică.
Recenzenții albumului fac comparații și trimiteri onorante, nu doar ca posibile surse de inspirație, la Sibelius sau Bruckner pentru Concertul simfonic, respectiv Richard Strauss sau Kodály și Enescu pentru Carpatica. Concert simfonic sau simfonie-concert?
Nu compun după teme dinainte stabilite, o poezie, o scurtă poveste etc. Muzica apare ca o revărsare emoțională a trăirilor generate de interacțiunea cu „viața“, astfel nu există o tematică definită. Concert simfonic, deoarece nu îmi place să dau o voce distinctă unui instrument/ solist, ci să creez o competiție între orchestră și acesta/ aceasta, competiție în care fiecare „luptă“ pentru distincție.
Dincolo de formă, din perspectiva limbajului mergeți pe un drum bătătorit, cel tonal, neo-romantic. Nu v-au tentat niciodată limbajul și tehnicile compoziționale de secol 21?
Încă o dată, alegerea limbajului nu îmi aparține conștient. Nu aș putea altfel. Este ceea ce erupe din adâncul ființei. Vedeți, eu nu sunt preocupat de teorie/ forma muzicii, ci de filosofia ei. Muzica nu o percep ca experimentând cu diferite sunete, ci ca pe un mesaj. Pentru mine, mesajul nu poate fi transmis decât prin dialog cu ascultătorul, ca o relație simbiotică în care avem nevoie unul de altul. Astfel, nu pot comunica decât tonal, demers imposibil de realizat, pentru mine, printr-o exprimare ultra modernă.
Cum a decurs înregistrarea acestui disc? Cum a fost colaborarea cu pianistul român Sergiu Tuhuțiu și cu orchestra dirijată de Christopher Petrie?
O experiență copleșitoare. Orchestra și popularul studio/ sală de spectacole a BBC din Țara Galilor au contribuit la o atmosferă care continuă, în percepția mea, emoțiile pieselor muzicale. Sergiu este un pianist cu un simț liric accentuat, care a dat o parte din viața concertului simfonic. Chris este prietenul și colaboratorul meu de peste 13 ani. Lucrez cu el la aranjamentul pieselor mele și mă ajută să descopăr arealul fiecărui instrument.
Sunteți un compozitor cântat în mai multe săli europene. A doua dumneavoastră simfonie, Hampshire, a fost interpretată de Royal Philarmonic în catedrala din Winchester. Pe când în România, pe când la Iași?
Am avut șansa să colaborez cu orchestre importante, printre care cea a BBC National Wales, Royal Symphony, Chamber Orchestra of London, Orchestra Radio Moldova, Filarmonica Craiova, Filarmonica Pitești, Orchestra Horst din Bonn Germania etc. În România, fiind aproape necunoscut în calitate de compozitor, sunt, bănuiesc, extrem de „riscant“ pentru a fi introdus ca parte a unui program al orchestrelor. Reacțiile publicului din UK și alte țări au fost probatoare până acum. Recent, în Republica Moldova am avut un succes neașteptat. Îmi doresc să fiu prezent pe scena muzicală a Iașului, dar nu știu dacă orchestra își poate asuma acest risc.
Cum vă petreceți timpul în pandemie, știu că lucrați la un concert pentru vioară?
Dincolo de obligațiile de serviciu și consulare, mi-am propus în această perioadă să studiez mai multe opere ale unor compozitori celebri și gândesc forma și structura concertului de vioară. Dacă va fi acceptat și preluat de către un solist foarte cunoscut, nu îi pot da numele deocamdată, aș visa să ajung cu el pe scena Festivalului Enescu în 2021. Acest concert, împreună cu simfonia a doua, The Hampshire, urmează să fie înregistrate pe un alt album muzical. Între timp, împreună cu Chris Petrie, pregătim un album numai cu lucrări pianistice scurte interpretate de către Ruxandra.
CD-ul Călin Humă poate fi comandat aici:
și ascultat aici:
https://www.deezer.com/us/album/133788362